Dagspress
Washington Post lanserar Spotify-inspirerad årskrönika
Publicerad: 2 december 2022, 07:10
Washington Posts ”Newsprint”.
Foto: Washington Post
Washington Post lanserar en lösning som läsarna dubbat till ”Washington Post Wrapped”, efter Spotifys lösning.
2016 lanserade Spotify greppet ”Wrapped”, som lät användare titta tillbaka på musikåret som gått och vad de lyssnat på. Nu testar Washington Post en liknande lösning och lanserar individuella årskrönikor för läsarna, skriver Niemanlab.
Deras prenumeranter får då insikter i vilken journalistik de konsumerat under 2022. Läsarna kan bland annat se vilka artiklar de läst och vilka ämnen som engagerar dem mest och vilka sektioner av Washington Post de oftast läser. Samtidigt påminner Washington Post läsarna och vilka storys de kan ha missat under året baserad på vad de skulle kunna vara intresserade av.
Lösningen har de döpt till ”Newsprint”, men användare som delat funktionen i sociala medier kallar den ”Washington Post Wrapped”.