Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Washington Post konkurrerar med techjättarna – lanserar annonsverkyg

Publicerad: 18 Juli 2019, 06:42

Verkyget Zeus Insight lanseras globlalt och ska göra publicister mindre beroende av cookies, tredjepartsdata – och techgiganter.


Ämnen i artikeln:

GoogleFacebook

Targetingverkyget Zeuz Insights grundar sig på förstapartsdata och ger detaljerade targetingmöjligheter i publicisters miljöer.

Washington Posts ambition med satsningen är att publicister ska bli mindre beroende av cookies och tredjepartsdata. Det är också ett försök att på sikt konkurrera med de stora techplattformarna, skriver Digiday.  

Verktyget övervakar kontextuell data, som till exempel vilka artiklar en användare läser, vilken position på sajten användaren har skrollat på och vilken URL de kommer ifrån. Datan kombineras sedan med ackumulerad information som samlats in de senaste fyra åren – för att förutse den nya användarens nästa steg. Verktyget använder AI för att tyda beteendemönster. 

Washington Post har som plan att lansera verkyget internationellt, och integrera det med sin befintliga techplattform Arc som publicisten licenserade 2016, och som enligt egen utsago når 750 miljoner unika användare globalt. Detta för att förbättra oddsen gentemot de datamängder och targetingmöjligheter som erbjuds av Google och Facebook.

Washington Post själva kallar sitt bygge för morgondagens medieaffär, och ser de allt hårdare integrationslagar som införs som en potentiell konkurrensfördel för publicister.

– Just nu fokuserar publicister på överlevnad istället för tillväxt. Vi vill med Zeus Insight skapa värde inför framtiden och bygga ett verkyg som respekterar användarnas integritet och skapar ett annonsekosystem som vi alla kan tänka oss att vara i, säger  Jarrod Dicker, som är tech- och utvecklingsansvarig på Washington Post.

Målet på sikt är att förbereda annonsörer för en tid då cookies inte längre dominerar inom targeting, men Washington Post kommer inte att fasa ut cookies helt. 

Verkyget, som kommer att prissättas som en premiumprodukt, kan användas för display, native och video via direkta affärer och programmatiska köp.

Mediaköpare är generellt positiva till att betala en extra slant för den typ av exklusiv förstahandsdata som ges tillgång till via Washington Posts verktyg, skriver Digiday.

Inom kort kommer användardata att bli svårare att få tillgång till kommersiellt, vilket kan komma att orsaka ett skifte mot mer kontextbaserad annonsering,  tror Richard Dance som är digitalchef på Publicis-ägda Spark Foundry and Blue 449.

– Om det innebär att mer pengar tillfaller publicister istället för mellanhänder, så är det förmodligen något som gynnar och är hälsosamt för hela medieekosystemet , säger han.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

GoogleFacebook

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev