Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Volkswagen om Aftonbladets felaktiga löp: "Påverkar oss negativt"

Publicerad: 2 November 2010, 09:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Över ett stort uppslag berättade Aftonbladet i går om ett allvarligt fel i en Volkswagen-bil. Det fanns bara ett fel: det var inte sant. ”Det här påverkar oss negativt”, säger Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen.


Ämnen i artikeln:

VolkswagenAftonbladet

I går publicerade Aftonbladet en stort uppslagen artikel om en krockkudde som hade löst ut sig själv, helt utan orsak. Enligt föraren hade bilen – en Volkswagen Golf – åkt i 110 kilometer i timmen på E20 när det hände.

Men efter publicering ändrade sig föraren, som erkände att han inte varit helt sanningsenlig. Han hade snarare åkt i 20-30 kilometer i timmen, när han svängde ut från en bensinmack, men vidhöll att han inte kolliderat.

Aftonbladet publicerade då en rättelse, som i dag hamnade längst ner på sidan 12 i papperstidningen, där de beklagade sig över det inträffade.

Enligt Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen, är dock skadan redan skedd.

– Det är klart att det här påverkar oss negativt, eftersom det nu verkar som om vi har ett tekniskt problem på en bil. Fel kan hända, och man kan inte säga att det aldrig inträffar. Men det känns onödigt när det troligen inte berodde på bilen, säger han.

Han känner sig trots det ändå nöjd över att de lyckats få ut sin bild, men tycker att det skulle kunna vara tydligare.

– En rättelse får tyvärr aldrig lika stort utrymme som originalartikeln. För att vara 100 procent nöjd så skulle den ha haft motsvarande utrymme. Men av erfarenhet vet jag att det inte fungerar så, säger Marcus Thomasfolk.

– Vi hoppas bara att så många som möjligt kan ta del av rättelsen.

Ardalan Samimi

Ämnen i artikeln:

VolkswagenAftonbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.