Dagspress
Voicebubblan som sprack: Mediehusens satsningar lagda på is
Publicerad: 5 mars 2020, 12:32
Både Schibsteds Josefine Kvarnström och Dilem Güler på Bonnier News, menar att förväntningarna på utvecklingstakten inom voice har varit för höga. Genomslaget kommer, men det tar längre tid.
Foto: Janne Næss
Med facit i hand kan konstateras att de svenska förväntningarna på voice hittills varit väl högt satta. Både Bonnier News och Schibsted skulle rulla ut annonslösningar för röstassistenter 2019 – men så har inte skett. Röstassistenter har inte fått genomslaget som reklamkanal som trendspanare spådde, och det mediala intresset ser ut att ha svalnat. Dilem Guler på Bonnier News, och Josefine Kvarnström på Schibsted reder ut hur mediehusen ser på voice idag.
Ett påstående som cirkulerade både i branschmedier och på trendspanares läppar för några år sedan var det om att var fjärde hushåll i USA hade en röstassistent, och att samma
Få hela storyn –
starta din prenumeration.
Första 30 dagarna utan kostnad
Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
För 6 995 kr/år (ex. moms) får du tillgång till allt vårt digitala innehåll, analyser, guider och temanummer. Prenumerationen är löpande på årsbasis. Första månaden är utan kostnad och du har under den perioden möjlighet att säga upp din nystartade prenumeration.