Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Vogue i samarbete med svensk modesajt

Publicerad: 24 september 2010, 07:03
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:38

Som klippdockor, fast digitalt. Så kan man beskriva svenska Looklets affärsidé. Ett år efter starten samarbetar de med modegiganten Vogue.


Ämnen i artikeln:

Vogue

– En av världens mest erkända modeaktörer vill jobba med oss, det är klart vi är skitglada. Det här är ett otroligt erkännande, säger Adam Berg, vd på Looklet

Visionen är att vara bäst i världen på att visa upp kläder online och tekniken är man ensam om. Designers som H&M, Zara och TopShop skickar in sina kollektioner som sedan fotas digitalt och förs in i applikationen. Sedan kan vem som helst prova kläderna på en modell i det digitala provrummet.

Samarbetet med Vogue är riktat mot den engelska marknaden och är dels redaktionellt. Bland annat hämtas stilar som skapats av Looklets egna användare.

Men samarbetet är också kommersiellt. Looklet.com finansieras av annonser och tack vare samarbetet har Adam Berg med kollegor fått tillgång till Vogues internationella annonsförsäljningsorganisation. Dels säljer Vogue banners åt Looklet men de bidrar också till ökad trafik genom att länka till Looklet.com.

– Vi hade en blygsam omsättning förra året eftersom att vi drog igång allting först under hösten. Det här året kommer vi att ha en rätt bra omsättning men jag vill inte gå in på exakta siffror. Vi är 25 personer och vi är lönsamma, äger Adam Berg.

Han berättar att gensvaret från omvärlden har varit enormt, dels från användare men framför allt från modebranschen. Samarbetet med Vogue är en chans att lansera Looklet på en bredare front.

– Tidigare har vi bara förlitat oss på viral spridning, att folk snackar om oss. Vi har vuxit av egen kraft helt utan extern marknadsföring.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Vogue

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev