Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Vinstras för Schibsted News Media – men digitala prenumerationer ökar

Publicerad: 27 oktober 2022, 05:43
Uppdaterad: 27 oktober 2022, 07:55

Schibsted News Medias koncernchef Siv Juvik Tveitnes.

Foto: Janne Næss

UPPDATERAD. Schibsted News Medias rörelseresultat faller med hela 59 procent i årets tredje kvartal.

Ämnen i artikeln:

SchibstedSiv Juvik TveitnesToppnyheter förmiddagRedaktionens val

Madeleine Nilsson

madeleine.nilsson@dagensmedia.se


Schibsted News Media, där bland annat Aftonbladet och Svenska Dagbladet ingår, gör ett rörelseresultat (EBITDA) på 101 miljoner norska kronor i Q3. Det är ett tapp på hela 59 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Resultatet belastas, enligt kvartalsrapporten, av stigande papperspriser och högre elkostnader.

Samtidigt minskar intäkterna marginellt och landar på 1 835 (1 842) miljoner norska kronor.

Hittills i år, januari–september, ligger rörelseresultatet på totalt 351 miljoner norska kronor, vilket är ett tapp på 50 procent.

– Vi ser en något lägre intäktstillväxt på annons under tredje kvartalet jämfört med tidigare kvartal. I kombination med fortsatt kostnadsinflation och ökade makroekonomiska risker arbetar vi nu med att minska News Medias kostnadsbas, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsted News Media, i ett pressmeddelande.

Besparingar ska främst göras inom printaffären. Schibsteds koncern-vd Kristin Skogen Lund säger vid kvartalspresentationen att hon inte kan specificera exakt var besparingarna ska ske under nästa år, men framhåller att Schibsted redan har implementerat besparingar om 200 miljoner norska kronor i år. Man ser dock över exempelvis om det finns utrymme för prishöjningar eller förändringar i distributionen.

Annonsintäkterna inom News Media minskar med 2 procent till 628 miljoner norska kronor. De digitala annonsintäkterna ökar däremot med 2 procent och landar på 497 miljoner norska kronor. 

Prenumerationsintäkterna ökar med 6 procent till 772 miljoner norska kronor, medan de digitala prenumerationsintäkterna ökar med 18 procent till 403 miljoner norska kronor.

Aftonbladets intäkter ökar i Q3 med 2 procent till 394 miljoner kronor. Svenska Dagbladet särredovisas inte.

Omsättningen för Marketplaces Sweden (Blocket, Bytbil och Qasa) landar på 273 (271) miljoner kronor, främst drivet av Blocket Motor där omsättningen växer med 8 procent under tredje kvartalet.

Schibsted-koncernen som helhet redovisar en omsättning på 3 756 miljoner norska kronor under Q3, vilket är en ökning på 2 procent. EBITDA minskar med 15 procent till 655 miljoner norska kronor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev