Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Vinst för Stampen i Q1

Publicerad: 5 Maj 2020, 14:21

Johan Hansson, koncernchef för Polarisägda Stampen Media.

Foto: Stefan Berg

Stampen Media ökar intäkterna under årets första kvartal, och gör en blygsam vinst.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetJohan HanssonStampen

Stampen Media ökar omsättningen med 3 procent till 330 miljoner norska kronor under årets första kvartal, jämfört med motsvarande period förra året.

Både annons- och läsarintäkterna ökar, trots coronapandemins negativa påverkan på mediehusen. Däremot kommer pandemin att påverka resultatet under årets andra kvartal, skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Annonsintäkterna ökar med 5 procent till 120 miljoner norska kronor. Den största ökningen sker digitalt, där annonsintäkterna nu står för 20 miljoner norska kronor.

Prenumerationsintäkterna ökar samtidigt med 14 procent till 158 miljoner norska kronor, medan lösnummerförsäljningen ökar från 2 till 3 miljoner norska kronor.

Däremot faller distributionsintäkterna kraftigt och backar med 42 procent till 28 miljoner norska kronor.

Rörelseresultatet (EBITDA) landar på 4 miljoner norska kronor, vilket kan jämföras med en förlust på 8 miljoner norska kronor under Q1 förra året.

– Det är glädjande att kunna presentera ett så här bra resultat utifrån den situation vi befinner oss i och som även påverkar vår bransch mycket. Vår mycket starka start på året gjorde oss rustade för den nedgång som slog till med full kraft i mitten av mars, säger Johan Hansson, koncernchef för Stampen Media, i ett pressmeddelande.

Antalet digitala abonnenter ökar med hela 33 procent till 74 294 stycken.

”Det totala antalet abonnenter har haft en tillväxt på 13 procent till 230 507 (203 281). Uppköp av nya mediehus [bla Alingsås Tidning, red.anm] under hösten 2019 står för 24 744 av de totala abonnenterna under det första kvartalet”, skriver bolaget i delårsrapporten.

LÄS ÄVEN:
Dokument: Coronakrisen slår brutalt mot mediebranschen
Coronakrisen får Stampens vd att sänka lönen
Stampen: ”Vi har det värsta framför oss”
Stampens vd om resultatet: ”Stora omstruktureringskostnader”

Madeleine Nilsson

Reporter

madeleine.nilsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.