Få hela storyn
Starta din prenumeration
Dagspress
Publicerad: 27 Augusti 2020, 06:32
Stampens vd Johan Hansson.
Foto: Stefan Berg
UPPDATERAD: Stampen Media redovisar en vinst på 6 miljoner (ebitda) för andra kvartalet 2020 – efter främst ökade läsarintäkter. Samtidigt rasade de totala annonsintäkterna på printsidan med hela 26 procent.
Ämnen i artikeln:
StampenDet är en förbättring med 24 miljoner mot samma period 2019, enligt ett pressmeddelande. Samtidigt minskade rörelsens intäkter eller omsättning med 7 procent till 314 miljoner kronor (336).
– Årets andra kvartal har varit starkt präglat av den mycket utmanande annonsmarknaden på grund av coronapandemin. April och maj visade stora intäktstapp medan vi såg en liten förbättring i juni. Samtidigt har vi haft en kraftig tillväxt i läsarintäkter och en stark distributionsaffär som kompenserar för en del av tappet, säger Johan Hansson, vd för Stampen Media, i pressmeddelandet.
Men koncernen redovisar också ett kraftigt totalt annonsintäktstapp på 26 procent till 98 miljoner kronor, jämfört med 131 miljoner kronor under andra kvartalet 2019. Störst var tappet i printannonser där intäktsnedgången var hela 29 procent till 79 miljoner kronor (111). Intäkterna från printannonser var stabilare och föll med 5 procent till 19 miljoner kronor (20).
LÄS OCKSÅ: Ekonomisk uppförsbacke för Stampen
Resultatförbättringen beror i stället främst på ökade upplageintäkter med 11 procent till totalt 162 miljoner kronor (147). Prenumerationsintäkterna ökade också med 11 procent till 160 miljoner kronor (144), medan lösnummerintäkterna var oförändrade på 3 miljoner kronor. Antalet printprenumeranter ökade med hela 20 procent till 239 270 (199 824), medan de digitala prenumeranterna blev 44 procent fler och uppgick till 86 104 stycken (59 998).
Omgörningen av distributionsverksamheten uppges också vara klar och enheten har gått med vinst under hela kvartalet, enligt koncernen. God kostnadskontroll anges också som en viktig orsak till de svarta siffrorna. Rörelsens kostnader minskade dessutom med 13 procent till 308 miljoner kronor (355).
LÄS MER: Så blir coronahösten för Stampen, Schibsted och Bonnier News
– Det är glädjande att under rådande förhållanden kunna visa ett plusresultat och samtidigt en mycket klar förbättring mot föregående år. Jag är också stolt över att vi har tagit oss igenom kvartalet utan några arbetstidsförkortningar samt att vi har investerat i digitala säljutbildningar under denna period. Detta gör oss väl rustade att fortsatt komma igenom denna kris. Jag vill passa på att framföra ett stort tack till alla medarbetare i Stampen Media som har gjort och fortsätter att göra ett enastående jobb i dessa mycket speciella tider, säger Johan Hansson i pressmeddelandet.
Nyckeltal för andra kvartalet 2020 jämfört med, parentes, andra kvartalet 2019 i (mkr)
Rörelsens intäkter: 314 (336) -7 procent
Annonsintäkter: 98 (131) -26 procent
varav printintäkter: 79 (111) -29 procent
varav digitala intäkter: 19 (20) -5 procent
Upplageintäkter: 162 (147) +11 procent
Prenumerationsintäkter: 160 (144) +11 procent
Lösnummerintäkter: 3 (3)
Distributionsintäkter: 28 (39) -29 procent
Övriga intäkter: 26 (19) +34 procent
Rörelsens kostnader: 308 (355) -13 procent
Ebitda-vinst: 6 (-18)
Ebitda-marginal: 1,9 procent (-5,3)
Ämnen i artikeln:
Stampen