Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

Vinst för LRF Media

Publicerad: 2 Mars 2017, 10:19
Uppdaterad: 2 Mars 2017, 12:27

Ann Henriksson, vd för LRF Media.

LRF Media gör en resultatförbättring på 116 miljoner kronor. "Nu ökar vi utvecklingstakten", säger vd Ann Henriksson.


Ämnen i artikeln:

LRF Media

I början av 2016 kunde Dagens Media berättade att då förlusttyngda  LRF Media ämnade sälja alla sina magasin. Nio av dem såldes senare till Bonnier, fem titlar såldes till Svenska Media.

Sedan dess har LRF Media lyckats med en resultatförbättring på 116 miljoner kronor.  

Största skälet till de 57 miljonerna i vinst före skatt är kopplat till just försäljningen av tidigare magasin samt genomförda kostnadseffektiviseringar, skriver bolaget i ett pressmeddelande. Resultatet beror också på stark annonsutveckling.

Under 2015 gjorde LRF Media en förlust på cirka 55 miljoner.

– Med en vinstmarginal på 14 procent så fokuserar vi år 2017 på affärsutveckling, fortsatt digitalisering samt att positionera oss ännu starkare inom det gröna näringslivet och landsbygd. Vår ambition är att växa från nuvarande nivå genom befintliga och nya affärer, säger Pontus Haraldsson, tillförordnad CFO, i pressmeddelandet.  

Enligt LRF Media överträffar resultatet budget och prognosen för året.

– Vi koncentrerar oss på det gröna näringslivet och landsbygd där vi är starka. Nu ökar vi utvecklingstakten både när det gäller att vidareutveckla produkter och tjänster utifrån våra befintliga varumärken men även genom att identifiera fler möjliga samarbeten, partnerskap och förvärv inom närliggande områden för att få landet att växa. Vi är väldigt nöjda med det goda resultatet, förändringstakten och våra starka affärer, säger Ann Henriksson, vd för LRF Media.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

LRF Media

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev