Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

”Vinnaren i det blodiga gratistidningskriget”

Metro har till slut hittat sin nya chefredaktör. Den 15 september tar Linus Paulsson från di.se över tidningen. Han utlovar bland annat en omfattande digital satsning.


Publicerad 2012-05-21 08:54
Uppdaterad 2015-12-06 14:21

Ämnen i artikeln:

DI.se

Dela artikeln:

Linus Paulsson befinner sig i möte när dagensmedia.se söker honom. Men han svarar via mejl.

Varför går du till Metro?

– Det är ett fantastiskt starkt varumärke och vinnaren i det blodiga gratistidningskriget. Metro har en ypperlig situation att fortsätta utveckla tidningen. Ett sånt jobb tackar man knappast nej till. Inte jag i alla fall.

Hur ser du på att gå från en affärstidning till en gratistidning?

– Gratistidningen har ett gyllene läge när läsares beteenden förändras. Metro kommer att bli alltmer relevant i takt med att tidningsprenumerationer minskar. En gratis kvalitetsprodukt är det bästa av det bästa. Och när Metro dessutom har en säljorganisation som är jävligt vass, så är det här ett sjukt intressant jobb.

Hur vill du utveckla tidningen?

– Metro är i grunden en mogen och mycket bra tidning. Få redaktioner är så skickliga på att välja ut rätt mix av nyheter, nöje och feature som Metros. Det vore förmätet att redan ha en plan men såklart har jag tankar. Men de tar jag med redaktionen till att börja med.

Hur ser din långsiktiga vision/plan ut för tidningen?

– Som sagt, det ber jag att få återkomma till men klart är att det bland annat blir en omfattande digital satsning. Vi kommer att samla ihop webben, och se hur de kan utvecklas i ännu snabbare takt. Där finns förutom Metro.se också Metrojobb, Allastudier och Metromode som var och en är riktig starka verksamheter.

Vad är det första du ska göra på nya jobbet?

– Förstå vem som gör vad. Och varför.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.