Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Vin- och spritreklam för 1 miljard

Förändrade dryckesvanor och ökad konkurrens sätter press på alkoholbolagen. Under förra året steg annonsbudgeten med 10 procent.

News Pilot


Publicerad: 14 Maj 2013, 21:00
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:40

Ämnen i artikeln:

Systembolaget

31,3 miljarder kronor. Så mycket köpte vi alkohol för under 2012, det ska jämföras med 30,5 miljarder under 2011.

Under 2012 spenderade alkoholbolagen 928 miljoner kronor brutto på annonsering – en ökning med 10 procent jämfört med föregående år.

Mest pengar las på tv-annonsering. Under 2012 minskade dock annonseringen i tv, dagspress och på utomhustavlor till förmån för reklam i populärpress och på nätet.

Altia Sweden, som är Sveriges ledande vin- och spritproducent med bland annat Blossa, Koskenkorva och Chill Out i sin varumärkesportfölj, sålde för 2,3 miljarder kronor under 2012. Under samma period köpte företaget reklam för nästan 62 miljoner kronor – en ökning med 6 procent jämfört med 2011.

Enligt Anna Brynge, varumärkeschef på Altia Sweden, gjorde företaget ett bra år 2012.

– På det hela taget ser vi att annonseringen funkar, men det varierar från varumärke till varumärke.

Av Altias totala mediebudget läggs nästan allt på tv-reklam. Medan säsongsbetonade drycker som akvavit endast annonseras inför storhelgerna går reklamen för whisky året om.

Under 2012 kapade Spendrups bryggeri sin mediebudget med över 50 procent, samtidigt som försäljningen ökade något.

Enligt försäljningschefen Leif Börjesson beror minskningen på att man annonserade ovanligt mycket under 2011 och att man inte aktiverade alla varumärken under 2012.

– Ytterligare ett skäl är att vi har blivit bättre på att göra effektiv tv-reklam.

Under året som gått har Spendrups sett över sin annonsbudget och förflyttat sin annonsering. Bland annat har tv-annonseringen kapats till förmån för reklam i populärpress och på nätet.

Att försäljningen trots allt gick lika bra som föregående år har Leif Börjesson ingen förklaring till.

– Det är en komplex skara faktorer som bestämmer hur försäljningen blir. En är vädret, och förra året gav ju oss en sällsynt dålig sommar.

Hur ser du på tappet i försäljningen av cider och blanddrycker?

– Om en kategori går nedåt är reklam knappast det första vapnet man tar till.

Ämnen i artikeln:

Systembolaget

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.