Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag23.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Vi tjänar mer än de betalda tidningarna"

Publicerad: 20 Juli 2009, 10:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Metro Sveriges vd Andreas Ohlson kommenterar andra kvartal.


Räknat i dagens eurokurs sjönk Metro Sveriges omsättning från 212 miljoner kronor till 147 miljoner mellan andra kvartalet 2008 och andra kvartalet 2009. Andreas Ohlson menar att tappet i realiteten inte är så stort.

– Droppet är cirka 20 procent. Att det förefaller större ut är ett resultat av valutaeffekterna, att euron har blivit så mycket starkare, säger han.

Han nämner också att påsken, som i år inföll i mars, till skillnad från förra året då den låg i april, har påverkat resultatet.

– Det är platsannonseringen som främst har vikit ner, men vi gör trots allt en vinst på 13 miljoner under kvartalet, trots ett intäktsbortfall på 20 procent. Det är resultatet av att vi har jobbat stenhårt med våra kostnander.

Vad tror du om resten av året?

– Jag får inte komma med prognoser men vi tar för tillfället rejäla marknadsandelar i de tre storstäderna och jag tror att vi gör ett bättre resultat än DN, GP och Sydsvenskan, vi tjänar mer pengar än dem och det är en liten tröst under rådande omständigheter.

En del av intäkterna kommer från nätet där Metro har flyttat fram sina positioner.

– Intäkterna på nätet ökar dramatiskt och vi ser bra effekter av att kombinera vårt erbjudande i print med online, som vi till exempel har gjort med metrojobb.se.

Henrik Widell

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.