”Vi skojar med underklädesreklam”

Boxer har svårt att förstå Reklamombudsmannens fällning av annonsen med Boxer-Robert på fårfällar.

Boxer påpekar i ett yttrande om annonsen att man inte har tänkt tanken att reklamen skulle kunna vara könsdiskriminerande eftersom Boxer-Robert har en känd pastisch-artad personlighet och annonsen utnyttjar en fyndig koppling mellan varumärket och Boxer-shorts.

– Vi tycker att vi skojar med underklädesreklam och har svårt att se att Robert kan uppfattas som kränkande, men vi noterar att RO gör en annan bedömning, säger Johan Bobert, informationschef på Boxer.

Reklamombudsmannen skriver i sitt uttalande att även om avsikten var att presentera en humoristisk koppling mellan mannen i underkläder och produkten så framställs han som ”ett rent sexobjekt”. Det är kränkande för män och därmed könsdiskriminerande.

– Vi tyckte att det spelade roll att Robert är en tecknad figur, men det tyckte inte RO så då lär vi oss av det inför framtiden, säger Johan Bobert.

Boxer skriver vidare i yttrandet om annonsen som gjorts av reklambyrån Abby Norm:

"Den rejält överdrivna karaktär som underklädesmodell, där konturerna i shortsen ytterligare underströk det bisarra i manéret, skulle tillsammans med vetskapen om den vanliga karaktären, skapa den kognitiva dissonans som är grunden för det som kallas kreativ reklam."

Synnöve Almer

Publicerad 2011-02-01 09.41Uppdaterad 2015-12-06 15.23

Dela artikeln: