torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

"Vi ska öka online"

Publicerad: 2 februari 2012, 06:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:34

Metro International går återigen med vinst.

Ämnen i artikeln:

Metro InternationalPer Mikael Jensen

MN

Madeleine Nilsson

madeleine@dagensmedia.se


2010 var det första helåret som Metro International gick med vinst. Men nu rapporterar koncernen att det även blev vinst förra året.

Omsättningen ökade från 1,6 miljarder kronor till 1,7 miljarder kronor. EBIT landade på 172 miljoner kronor – en förbättring från 2010 års 104 miljoner kronor.

Nettovinsten uppgick till 41,6 (25,7) miljoner kronor.

Metro Internationals koncernchef Per Mikael Jensen är nöjd med resultatet.

– Med tanke på marknadernas tillstånd under 2011 så var detta ett bra år. Vår rörelsemarginal är närmare 8 procent, vilket är bra, säger Per Mikael Jensen till dagensmedia.se.

Resultatet påverkas dock av en engångsvinst på 37,2 miljoner kronor, vilket beror på en uppvärdering av Metro i Kanada om 62 miljoner kronor, samtidigt som den pågående rättstvisten i Spanien kostat 24,8 miljoner kronor under året.

Det justerade resultatet landar därför på 135 (76) miljoner kronor.

Under det fjärde kvartalet omsatte Metro International 514 (496) miljoner kronor och gjorde ett rörelseresultat på 129 (66) miljoner kronor.

I Sverige omsatte Metro 638 (594) miljoner kronor under 2011, och rörelseresultatet blev 123 (101) miljoner kronor.

Rörelsemarginalen ökade från 17 till 19 procent, vilket Per Mikael Jensen är märkbart nöjd med.

– Annonsförsäljningen i Metro Sverige är stark och vi ökade med 2 procent i lokal valuta under helåret. Och marginalen på 19 procent är mycket tillfredsställande.

Det fjärde kvartalet för Sverige var dock närmare oförändrat jämfört med fjärde kvartalet 2010. Omsättningen landade på 191 (192) miljoner kronor och resultatet blev 52 (44) miljoner kronor. Marginalen ökade dock från 23 till 28 procent.

Metro International satte redan 2008 som mål att nå en tvåsiffrig marginal. I år tror Per Mikael Jensen att koncernen lever upp till förväntningarna.

– Vi kommer att fokusera mycket på Asien och Latinamerika. Och vi ska dessutom investera i onlinemedier- och verksamheter. Vi tittar till exempel på e-handelsverksamheter och vi har investerat i en ny sajt i Chile, vars modell vi ska implementera i andra länder. Vi ska nå en högre intäkt från online.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev