Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Vi samlar krafterna"

Publicerad: 18 Augusti 2009, 07:44
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:16

Förlaget ska bli lättare att jobba med för annonsörerna.


Bonnier Tidskrifter möter den hårda konjunkturen med att samordna annons- och marknadsavdelningen. Samtidigt utses sju publishers som ska ansvara för ett antal varumärken och titlar vardera.

– Vi gör detta för att samla krafterna och stärka oss ytterligare på den kommersiella sidan, säger Bonnier Tidskrifters vd Ulrika Saxon.

Tidigare har Bonnier Tidskrifters titlar delats in olika enheter, som ”Nova”, B2B”, ”Specialtidningar” och ”Populärpress”. De försvinner nu och istället bildas en gemensam annonsavdelningen som leds av Anders Kvarby.

– Med det hoppas vi att våra annonsörer tycker att vi blir lättare att jobba med och att kontakta, säger Ulrika Saxon. 

Vad händer med de som var annonschefer för de olika enheterna?

– De är i allra högsta grad kvar och får Anders Kvarby som chef. De ska nu gemensamt titta på hur organisationen ska formeras.

Blir det föränringar i personalstyrkan?

– Det återstår att se. I sånt fall handlar det om positiva effekter i form av synergier.

Varför sju publishers?

– Genom att inrätta en ny roll höjer vi fokus på det redaktionella, både i kvalitet och i innehåll. 

Bonnier Tidskrifter ska samtidigt lägga mer krut på att hitt alternativa intäktsben. Eventdelen ska byggas upp ytterligare och rekrytera nya medarbetare.

– Potentialen för kreativa lösningar är större nu, även om jag tror att de traditonella helsides- och uppslagsformatet är en attraktiv grund. Där tror jag att vi snart får se en återhämtning.

Populärpressen har minskat 31 procent under det första halvåret, enligt Mediebyråbarometern. Hur oroad är du?

– Det här är ett extremt tung annonsår och nästa år blir nog ungefär likadant. Vi är inne i en lång svacka. Men vi har ändå en fördel av att vara marknadsledare i flera segment.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.