Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

”Vi kan öka kundbasen”

Publicerad: 13 Maj 2011, 06:31
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:10

Aftonbladets vinst föll med hela 45 procent under årets första kvartal. ”Det är naturligt i den strukturomvandling vi befinner oss i”, säger Aftonbladets vd Anna Settman.


Ämnen i artikeln:

Anna SettmanAftonbladet

Som dagensmedia.se tidigare berättat gjorde Aftonbladet en vinst på 35 miljoner kronor under årets tre första månader. Det kan jämföras med en vinst på 63 miljoner kronor i q1 2010.

Tappet beror främst på den fallande upplagan.

För drygt ett år sedan valde Aftonbladet att gå ur TS upplageredovisning. Sedan dess har tidningen redovisat upplagan en gång, i februari i år, med siffror från PWC. Aftonbladets tryckta upplaga var i januari 251 200 fullt betalda, 4600 rabatterade och 20 700 fria exemplar.

– Att vi tappar upplaga är naturligt i den strukturomvandling vi befinner oss i, det visar hur människor nu konsumerar medier. Vi som marknadsledare har en snabbare migrering från print till digitala plattformar, säger Anna Settman.

Aftonbladets omsättning blev 519 (572) miljoner kronor, varav 417 miljoner kronor kommer från print och 102 miljoner kronor från Aftonbladet Nya Medier.

Hur allvarligt är vinsttappet?

– Utvecklingen går ganska snabbt och det är klart att det hade varit bekvämt om det gått långsammare. Men vi har en bra tillväxt på annonssidan och har under kvartalet fått en stabilisering i den digitala upplagan kring plus och där ser vi att vi kan öka kundbasen. Vi vet att intäkterna i print faller, men det går snabbare än vad vi trodde för ett år sedan.

Kan ni hämta upp tappet i de digitala kanalerna?

– Över tid kan vi göra det, men inte nu. Tillväxten i digitala kanaler går inte lika snabbt som tappet i print. Vi har ett glapp där emellan, men Aftonbladet har en fantastisk position utifrån den styrka vi har digitalt.

Kommer ni att tappa lika mycket på helåret?

– Det vill jag inte spekulera i. Det är svårt att sia om upplageutvecklingen eftersom det vi går igenom nu inte har inträffat tidigare. Sommaren är normalt sett starka printmånader och vi vet inte hur konsumtionen i mobila plattformar kommer att påverka upplagan då.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Anna SettmanAftonbladet

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev