Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

”Vi företräder annonsörerna och inte Schibsted”

Publicerad: 28 December 2016, 14:20
Uppdaterad: 28 December 2016, 15:06

UPPDATERAD. Sveriges annonsörers vd, Anders Ericson, kommenterar Schibsteds exit från Kia-index: "Konstigt att de vill förklara för marknaden vad som är bäst för annonsörerna".


Ämnen i artikeln:

SchibstedKia-indexSveriges AnnonsörerSveriges Mediebyråer

Tidigare i år lämnade Aftonbladet Kias mätningar av webb-tv. Från och med 1 januari överger Schibsted helt redovisningen på Kia-index, som drivs av Sveriges annonsörer. 

Hotet om att Schibsted tänkte lämna valutan kom redan i somras. 

– Vi tycker så klart att det är tråkigt. Men också lite konstigt att de vill förklara för marknaden vad som är bäst för annonsörerna. Vi anser att vi har bättre förståelse än dem. Vi företräder annonsörerna och inte Schibsted, säger Anders Ericson till Dagens Media.

– Trafikdatan är i allra högsta grad viktigt för våra medlemmar. Och det är våra medlemmar som är den slutliga målgruppen för KIA, fortsätter han.

Orsaken är att Schibsted upplever att Kia-index förlorat sin relevans, bland annat på grund av fokuset på unika antal webbläsare istället för individer.

– Beslutet är deras och det är inget vi kan göra något åt. Men vi tycker så klart att det är tråkigt. Speciellt när Kia är inne i en ganska omfattande förändringsprocess där vi under 2017 kommer släppa ganska många nya nyheter och produkter. Vår förhoppning är att vinna tillbaka dem, säger Anders Ericson.

Kia-index inför en rad förändringar under 2017. Bland annat byggs ett expertskrå bestående av bland annat publicister, mediebyråer och annonsörer för att ta fram nya mätstrukturer. En ny poddvaluta ska sjösättas. Ett nytt sätt att mäta sajtnärvaro kopplat till sociala medier ska tas fram.

– Vi ska publicera vad medierna vill ha. Sedan finns det de som vill ha en utopi, som vill mäta unika personer. Men då måste man tvinga folk att logga in. Det är få publicister som lyckats med att få folk att logga in på deras sajter, säger Kia-index ordförande Peter Mackhé.

För Sveriges mediebyråer spelar Schibsteds sorti från valutan mindre roll eftersom Kia-index inte är en köpvaluta för medlemmarna.

– Det här påverkar inte sättet att utvärdera våra kampanjer. Hur många unika webbläsare man har kan man se på Orvesto internet också, och det viktiga är att de inte lämnar den valutan, säger Staffan Slörner, vd på Sveriges mediebyråer

Kommer det som en överraskning att de bryter med Kia?

– Inte som en jätteöverraskning. Av nostalgiska skäl känns det tråkigt, men det är som han säger (Anders Nylander reds.anm). Man kan säga att Kia varit ett upplagemått för det digitala där man tidigare hade TS för print.

– Det finns så många sätt att mäta på i dag. Men köpen är oftast kopplade till KPI:er, målgrupp och kampanj. Orvesto internet är fortfarande grundbulten, samtidigt måste vi bli bättre på att hantera flera olika valutor: att vidimera och granska de valutor som finns, säger Staffan Slörner.

Schibsted kommer utöver Orvesto internet även att fortsatt redovisa siffror i Ocast.

Viktor Ek

viktor.ek@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.