Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

"Vet inte om jag ska skratta eller gråta"

Publicerad: 23 Januari 2013, 12:42
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:58

Den högerextrema sajten Exponerat tolkade ett ironiskt debattinlägg om Expressens räckvidssiffror som en riktig nyhet. Nu tvingas Journalisten, som publicerade inlägget, att göra ett förtydligande.


Ämnen i artikeln:

ExpressenThomas MattssonJournalisten

Det var efter ett inslag i P1-programmet "Medierna" som Journalisten publicerade ett satiriskt debattinlägg där artikelförfattaren Jan Lindqvist driver med Expressens räckviddssifror.

"Kvällstidningen Expressen har förlorat alla sina läsare. Det visar en opinionsundersökning som Transportarbetaren gjort. Resultat är sensationellt och innebär rimligen att Expressen läggs ner", skriver Jan Lindqvist bland annat i debattinlägget.

Men på den högerextrema sajten Exponerat förstod man inte att debattartikeln var ironi. Istället publicerade Exponerat "undersökningen" som en äkta nyhet.

"Resultatet av opinionsundersökningen är tämligen sensationellt, men samtidigt logiskt då man inte kan leva på lögner", skriver Exponerat.

Ett missförstånd som gjort Expressens chefredaktör Thomas Mattsson förbannad.

”Ironin på Journalisten.se har missförståtts av både Expressens läsare och reklamköpare. Kunder har hört av sig eftersom de uppfattat skämttexten som en nyhetstext. Detta har förstås fått de nätdebattörer som inte brukar kallas för rumsrena att jubla skadeglatt", skriver han bland annat i sin blogg.

Missförståndet har samtidigt tvingat Journalisten att uppdatera debattartikeln med ett förtydligande om att inlägget är ironiskt.

"Sedan många reagerat och trott att nedanstående ironiska debattartikel är en nyhet, så vill vi från redaktionen betona att det är just en ironisk debattartikel. I verkligheten har Expressen cirka 1,6 miljoner läsare varje dag".

När dagensmedia.se når Helena Giertta beklagar hon att missförståndet fått konsekvenser för Expressen.

– Vi kan inte göra det mycket tydligare än att skriva att det är en debattartikel och lägga den under debatt på hemsidan. Det var inte meningen att folk skulle tro att det är en nyhetsartikel och jag är jätteledsen för Expressens skull, säger hon.

Samtidigt är hon förvånad över att folk inte har förstått att debattinlägget är ett skämt.

– Jag tycker faktiskt att det är skrattretande att det ska behövas ett förtydligande. Vem tror att Expressen har tappat 1,6 miljoner läsare? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men ironi är svårt, säger Helena Giertta.

Thomas Mattsson är dock nöjd med tillägget.

– Jag tycker att det var snabbt och bra hanterat av Journalisten. När vår annonsavdelning berättade för mig att man där fått frågor om den påstådda räckviddsundersökningen insåg jag att vi måste agera.

Han säger sig dock inte ha några synpunkter på debattinlägget i sig utan ger istället en känga till "Medierna".

– Ironiskt nog trodde artikelförfattaren på innehållet i "Medierna". Men det är dock inte riktigt som det framstod i radioinslaget och tyvärr var det flera som missförstod debattartikeln i Journalisten.

Vilka problem ställer det här till för er?

– Jag är inte särskilt road av att den dagstidning som, av allt att döma, är mest transparent med opinionsundersökningar i "Medierna" framställdes som om vi slarvar med siffror. Och att detta leder till skadeglädje också på exempelvis en högerextrem sajt.

Vad tycker du om att den här felaktiga information sprids på högerextrema sajter?

– Man är ju rätt luttrad när det gäller undervegetationssajterna, men jag accepterar förstås kritiken där när Expressen avslöjat exempelvis Sverigedemokraterna. Men att det här reportaget i "Medierna" leder till en debattartikel som missförstås och sedan redovisas som en nyhet på en högerextrem sajt, då tycker jag att den där hårdklippta intervjun med mig får en olycklig konsekvens.

Helena Giertta tycker att det hela är tragiskt.

– Det är sorgligt med sajter som hatar journalister. När de lägger upp det här har de en agenda, de vill att folk ska misstro oss. Den här typen av sajter gör vad som helst för att få ut propaganda.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dante Thomsen


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.