Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Vd:n: "Målet är 15 redaktioner 2017"

Det ultralokala mediehuset 24Journalistik har just gått live i tre nya städer - och ännu fler står på tur.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Publicerad: 25 Januari 2017, 05:30
Uppdaterad: 24 Januari 2017, 16:45

Ämnen i artikeln:

Gota MediaLokalpress

Jeanette Lindström är vd på 24Sverige som i veckan lanserade nyhetssajter med i Uppsala, Ystad och Trelleborg.

Sedan startskottet i Kalmar 2014, har det lokala mediehuset ”24Journalistik” hunnit erövra nio städer och orter. Så sent som måndagen den 23 januari tände den nybakade medieaktören upp en centraldesk i Kalmar och tre nya redaktioner: I Uppsala, Trelleborg och Ystad.

– Lanseringen har gått enligt förväntan, det är ju aldrig en färdig produkt från start, men vi har gjort vårt bästa för att fylla sidorna, säger Jeanette Lindström som är vd på 24-sajternas ägarbolag Lindmark Media.

Det är svåra tider för många lokala mediehus. Vad får ni för respons när ni kommer till stan?

– Det är lite olika. UNT i Uppsala har varit väldigt proffsiga och nyfikna. Vi är inget hot för dem, och jag tror att det finns spelrum för fler aktörer i en så stor stad. I Uppsala har vi uppmärksammats med både reportage och radioinslag, så det känns bra.

Under det kommande året beräknar Jeanette Lindström att bolaget, som i dag består av drygt 35 anställda, kommer att växa med ytterligare 45-50 personer, som ska jobba med deras nyhetssajter. Allt innehåll är gratis, och den första satsningen, 24.kalmar.se, gick live bara två månader efter att Gota Media – som i princip har tidningsmonopol i östra Småland – börjat låsa in material på sina sajter.

– Vi går absolut mot strömmen. Det funkar för att vi är en liten och tajt organisation. Vi är extremt beroende av att ha ett bra lag – bra folk på redaktionerna och bra folk på säljsidan, säger Jeanette Lindström och fortsätter:

– Vi har haft svarta siffror sedan start, och mellan 2015 och 2016 dubblade vi vår omsättning. 

Moderbolaget Lindmark Media AB, som också driver en rad andra mindre bolag, har dock haft en sjunkande omsättning de senaste åren. Enligt det senaste bokslut omsatte Lindmark Media 22,9 miljoner kronor, en minskning från året innan då omsättningen landade på 24,1 miljoner kronor.

Resultatet för det brutna räkenskapsåret 2015/2016 landade på drygt 1 miljon kronor.

Det finns inga planer på att öppna i Stockholm, däremot står flera andra städer på tur, berättar hon.

– Det är inte officiellt än var vi lanserar, men vi räknar med att utöka till cirka 15 redaktioner 2017. När vi har fått ihop våra team sätter vi igång.

Hon fortsätter:

– Vår usp är att vara ännu mer lokala, och gräva ner oss ännu mer än vad lokaltidningar gör. Till exempel så bevakar vi – och livesänder – sport i lägre divisioner, vilket jag tror har gjort att vi vunnit mångas hjärtan.  

 

Ämnen i artikeln:

Gota MediaLokalpress

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.