Dagspress
Västerbottens-Kuriren får ny visuell identitet
Publicerad: 11 maj 2023, 05:47
Foto: Pressbild/ Västerbottens-Kuriren
Tillsammans med byrån F&B Happy har Västerbottens-Kuriren skaffat ett nytt utseende och en ny digital identitet.
Norrlandsdagstidningen Västerbottens-Kuriren har fått en total makeover. Med en ny logotyp, ny färgpalett, nytt typsnitt och nytt formspråk lanserades tidningens nya visuella identitet under tisdagen. Även tidningens hemsida har genomgått flera större förändringar.
Förhoppningen med den stora utseendeförändringen är att Västerbottens-Kuriren ska få ett mer enhetligt uttryck och således bli mer attraktivt.
I ett pressmeddelande som presenterar den nya lanseringen beskriver chefredaktören för Västerbottens-Kuriren Jessica Wennberg det nya utseendet som en reflektion av deras journalistik.
– Vi vill göra lokal journalistik som fördjupar, engagerar och ger hela bilden, och vi vill att vår höga ambition med journalistiken ska speglas i vårt grafiska uttryck. Vi är så glada att äntligen få visa upp, säger hon.
Men förändringarna är inte bara för utseendets skull utan kommer även med redskap som ger mer möjligheter för redaktionen att förpacka nyheterna på olika sätt.
– Vi har också passat på att göra våra plattformar mer tillgängliga och användarvänliga. Vi har förändrat arbetsprocesser så att vi kan bli ännu bättre i vår ambition att alltid ge hela bilden, säger Jessica Wennberg i pressmeddelandet.
Det nya utseendet är framtaget tillsammans med varumärkesbyrån F&B Happy och kommer lanseras in stegvis under april och maj.