Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Vårt nya förlag växlar upp

Publicerad: 17 September 2009, 04:14
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Strax innan lågkonjunkturen började startade Vårt nya förlag flera tidningstitlar. Tidningen ”Vårt nya hus” har nu gått om flaggskeppet ”Vårt nya hem” försäljningsmässigt. Samtidigt finns expansionsplaner med fler titlar och utgivning i Europa.


I februari 2008 startades förlaget Vårt nya förlag med flera tidningstitlar. Bland andra ”Vårt nya hus” och ”Vårt nya hem”. Den sistnämnda skulle bli förlagets flaggskepp - med bland annat Family Living-chefen Lisa Kruse vid rodret - men ett och ett halvt år senare konstaterar Kambiz Javadinia, Vårt nya förlags vd, att det inte riktigt blev som det var tänkt.

– ”Vårt nya hus” går bäst försäljningsmässigt. En hustidning är som en bröllopstidning, man köper den under en viss period till exempel när man ska bygga nytt eller bygga till. Det finns få hustidningar och där har vi tagit en bra plats, säger han.

Året som har gått har varit bra för förlaget. Inom kort kommer ett bokslut och Kambiz Javadinia berättar att förlaget gör ett plusresultat. Nästa år kommer utgivningstakten att öka för ”Vårt nya hus” från fyra till sex nummer per år. Han tror att det var en fördel att starta precis innan lågkonjunkturen tog sin början. Istället för att anställa och expandera snabbt har de hållit i pengarna.

– Med facit i handen är vi glada över att vi var med i början av en lågkonjunktur. Annars hade det lätt blivit att man tagit sig vatten över huvudet med kostnader och antal anställda. Lågkonjunkturen har lärt oss att vara starka och se över utgifterna, säger han.

För tillfället ger förlaget ut fem titlar: ”Vårt nya hus”, ”Vårt nya hem”, Vårt nya kök”, ”Vårt nya bad och spa” och ”Vårt nya kontor”. Men fler titlar är på gång.

– Vi har några titlar i pipelinen men jag vill inte gå ut med det nu. Vi är försiktiga och fokuserar på de titlar som vi har och ser till att de får en bra grund, säger Kambiz Javadinia.

Att starta utgivning utanför Sverige är också något förlaget planerar.

– Det finns tankar på att utvidga sig i Europa. Vi är inte här för att jobba kortsiktigt.

Upplagefakta 2008, antal exemplar:

Vårt nya hem 17.000

Vårt nya hus 12.100

Vårt nya kök 14.400

Hus & Hem 100.800

Plaza interiör 29.900

Källa: TS

Camilla Olsson

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.