Gå direkt till textinnehållet

Världssuccé för finska annonskuppen

Helsingin Sanomats meddelanden om pressfrihet till ryska- och amerikanska presidenten, har fått genomslag.

Dagstidningen Helsingin Sanomats pressfrihetskampanj inför Trumps och Putins Finlandsbesök, har fått internationellt genomslag.

Lagom till Vladimir Putins och Donald Trumps besök i Helsingfors, passade den finska dagstidningen Helsingin Sanomat på att tapetsera stadens utomhusytor med kraftfulla meddelanden till de båda presidenterna.

På både engelska och ryska har tidningen på stora reklamytor basunerat ut hälsningar som: ”Mr president, welcome to the land of free press”, ”Donald Trump is a clown who makes other republican candidates appear nearly sane.”, Trump calls media enemy of the people, och ” Fact checkers find numerous mistakes in Trumps speech”.

Inför statschefernas besök förklarade Helsingin Sanomats chefredaktör Kaius Niemi i ett pressmeddelande varför tidningen lagt krut på utomhusannonser.

– Vi vill visa vårt stöd för de kollegor som dagligen kämpar för allt svårare arbetsförhållanden i både USA och Ryssland.

På twitter skrev chefredaktören den 15 juli att tidningen lagt beslag på 300 utomhusytor längs presidenternas färdväg i Helsingfors.

Helsingin Sanomats pressfrihetskupp har visat sig vara framgångsrik, och medier världen över har rapporterat om den finska tidningens kraftfulla budskap till presidenterna. Bland annat New York Times, italienska Agenzia Nova, Nya Kina och Nederländska Algemeen Dagblad.

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

Publicerad 2018-07-17 08.47Uppdaterad 2018-07-17 13.39

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: