Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag21.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Vältajmat biffa upp tidningen nu"

Publicerad: 31 Augusti 2011, 10:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:00

Imorgon lanseras nya SvD Näringsliv. Olle Zachrison, chef för tidningen, tror att satsningen ligger helt rätt i tiden och att ekonomi är viktigare än på länge.


Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Från och med imorgon kommer SvD:s ekonomitidning att ha både nytt namn och nytt innehåll, en uppdatering som de har flaggat för länge.

I en tid då Dagens Nyheter väljer att ta bort sin rena ekonomitidning tror ändå Olle Zachrison, SvD Näringslivs chef, att satsningen passar väl in i världens ekonomiklimat.

– Det var några år sedan vi gjorde en reform av tidningen. Det känns vältajmat att biffa upp tidningen nu när ekonomi är på allas läppar. Näringsliv är också ett kärnvärde för hela SvD. Det är en stor anledning till att folk väljer SvD, och vi kan stärka det ytterligare när andra nedmonterar sina ekonomidelar, säger han till dagensmedia.se.

Med den nya tidningen och den mix mellan analys, nyheter och omvärldsbevakning som tidningen kommer att ha tror Olle Zachrison att tidningen kommer att hålla sig väl i konkurrensen.

– DN kommer att göra färre sidor, så det kommer att finnas mer att välja på hos oss. Vi kommer dessutom att bevaka både stora globala frågor och privatekonomi. DI gör ett jättebra jobb, men vi kommer att komma ut sju gånger per vecka. Som affärsintresserad läsare så måste man hänga med i SvD Närlingslivs journalistik, säger han.

Den nya tidningen kommer att ha delvis nytt innehåll, exempelvis så kommer efterbörsen att bytas ut mot olika temasidor. Det blir ett fast tema per veckodag. Bland annat så kommer Hanna Dunér att skriva om varumärken på tisdagar.

- Med temasidorna vill vi ha en tydlighet mot läsarna och annonsörerna och samtidigt locka in nya läsare. Det är aktuella teman på områden där vi har starka reportrar. Dessa teman drar åt det håll som vi vill att hela tidningen ska dra åt, säger han.

Det är också för att ytterligare förstärka enhetligheten mellan SvD:s olika delar och webben som man väljer att döpa om tidningen.

- Vi döper om tidningen för att skapa ett bättre varumärke för tidningen. Att bara heta Näringsliv har varit lite oklart, vi vill ha en bättre koppling till SvD, säger Olle Zachrison.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Svenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.