Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Valet närmar sig – det händer på det mediepolitiska området

Publicerad: 20 juni 2022, 06:13

Under vecka 24 har Dagens Media djupdykt i mediepolitiken. I artikeln nedan samlas samtliga publiceringar från veckan som har gått.

I höst är det val och vilka som tar makten avgör förstås mediepolitikens utveckling. Dagens Media har därför tagit tempen på partierna – och pratat med branschen om vilka politiska frågor som kommer att bli viktiga framåt. Här hittar du samtliga artiklar från veckan som har gått.


Ämnen i artikeln:

Tema: Mediepolitik – valåret 2022Toppnyheter förmiddag

Jan Scherman: Valtider får partierna att krypa ned i sina mediepolitiska skyttegravar
SD behåller initiativet i frågan om public service. Politiker som käbblar utan att få något gjort. Det är Jan Schermans erfarenhet av mediepolitiken genom åren. När starka medier som bäst behövs ser han högern sätta in en offensiv.

 

Amanda Lind: ”Stolt över att vi löste frågan om pappersinsamlingen”
Fyra tidigare kulturministrar tycker till – tillsammans har de hanterat mediefrågorna de senaste 18 åren. Vad fick de gjort, vad misslyckades de med och vad bör nästa kulturminister göra?

 

Jan Scherman:  Mediepolitiken – ett fortsatt skyttegravskrig höger mot vänster
Konflikten om public service kvarstår. Men flera partier har efter Rysslands anfallskrig mot Ukraina valt låg profil när det gäller hårdare styrning, nedskärningar och smalare programutbud.

 

Jimmie Åkesson om public service: ”Vi tänker driva våra krav så hårt vi kan”
När Jimmie Åkesson ställer upp för Dagens Media är det en tydlig markering: Kultur– och mediefrågorna tillhör SD:s kärnpolitiska områden: ”I den kommande public service-utredningen kommer vi att försöka driva igenom så mycket av vår politik som möjligt”, säger han.

 

Alice Bah Kuhnke: ”De flesta kulturministrar har haft en alldeles för svag position”
Fyra tidigare kulturministrar tycker till – tillsammans har de hanterat mediefrågorna de senaste 18 åren. Vad fick de gjort, vad misslyckades de med och vad bör nästa kulturminister göra?

 

Jan Helin om mediepolitiken: ”Utvecklingen oroar mig”
Kritikerna av public service hörs, men anhängarna är tysta. Det stör SVT:s mediedirektör Jan Helin: ”Jag oroar mig för tendenserna till ökad kontroll. Ett grundlagsskydd vore bra”.

 

Anders Jensen i utspel om public service: ”Bredd och mångfalden behövs för demokratin”
När Viaplays Anders Jensen talar ut om mediepolitiken uttalar han sig för första gången också om att statens Telia äger TV4. ”Inget problem”, säger Anders Jensen. Däremot är han kritisk till de politiker som kräver ett smalare public service.


Lena Adelsohn Liljeroth: ”Blev besviken på presstödsutredningen”
Fyra tidigare kulturministrar tycker till – tillsammans har de hanterat mediefrågorna de senaste 18 åren. Vad fick de gjort, vad misslyckades de med och vad bör nästa kulturminister göra?

Telia vill sälja TV4 – men friarna är få
Uppgifterna om att Telia vill sälja sitt dyrköpta TV4 blir alltmer intensiva. Men de är också motstridiga. Lite som leken med att rycka kronblad på prästkragen – älskar, älskar inte. Här gäller frågan om det finns någon friare. Ena kronbladet, finns en köpare. Nästa kronblad, finns inte. Och det är där vi är just nu.

 

Medieexperten Mats Svegfors till politikerna: ”Det fungerar inte att vara klåfingrig”
Medieutvecklingen kräver en omdefinition av bredd och mångfald i public service-bolagens programutbud, anser medieutredaren Mats Svegfors. Men Moderaterna, och flera med dem, gör det väl enkelt för sig när de kräver ett smalare och vassare public service.

 

Leif Pagrotsky: ”Public service har aldrig varit så hotat som nu”
Fyra tidigare kulturministrar tycker till – tillsammans har de hanterat mediefrågorna de senaste 18 åren. Vad fick de gjort, vad misslyckades de med och vad bör nästa kulturminister göra? Först ut är Leif Pagrotsky (S).

 

Mediepolitiken – vad vill Socialdemokraterna?
Attackerna mot public service är ett direkt angrepp på yttrandefriheten. Så säger S–politiker. Men motoffensiven låter vänta på sig. Nu säger ändå partiets kultur– och mediepolitiske talesperson, Lawen Redar, att den socialdemokratiska linjen ska markeras tydligt under valrörelsen.

 

Gratistidningarna varnar – detta blir följderna av ”vita fläckar”
Valdeltagandet minskar, polariseringen växer, miljön försämras, korruption och kommunala kostnader ökar och risken för desinformation växer. Det blir följderna om lokaltidningarna försvinner, enligt Gratistidningarnas förening, som har sammanställt hoten mot medielandskapets ”vita fläckar”.

 

Moderaterna: ”Diskussionen om public service måste föras på en principiell nivå”
Moderaterna har inte retirerat från krav på ett smalare public service och hårdare granskning av programverksamheten. Det säger partisekreteraren Gunnar Strömmer till Dagens Media: ”Det är bra för vår demokrati att public service diskuteras kritiskt av oss politiker”.

 

Kulturministern: ”Det viktigaste är att vi lyssnar på public service-bolagen”
Kulturminister Jeanette Gustafsdotter är sparsam med åsikter i väntan på Mats Svegfors mediestödsutredning. Men hon öppnar för stöd åt vissa tidskrifter och säger tvärt nej till M:s och SD:s tankar på att slå ihop public service-bolag.

 

Finansdepartementet uppges säga nej till nollmoms
Stöd till lokala journalister. Det är huvudspåret i Mats Svegfors utredning. Men enligt Dagens Medias källor säger finansdepartementet nej till nollmoms.

 

Mediestödet under utredning – här är branschens önskemål
Nollmoms på läsarintäkter och ett avtrappat redaktionsstöd till mindre medieföretag. Så ser branschens önskemål på mediestöd ut. Men gratistidningarna vill hellre ha stöd till infrastrukturen.

 

Linnéa Kihlström: Tre månader kvar till valet – Dagens Media granskar de mediepolitiska ambitionerna
Det svenska valet närmar sig. Men hur vill partierna utforma mediepolitiken om de får makt efter valet? Vilka frågor engagerar? Hur ser de på public service? Det och mycket mer ska vi ta reda på under nästa veckas temavecka om mediepolitik.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev