Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

VA och Affärsvärlden: Antalet prenumeranter ökar

Publicerad: 16 September 2015, 13:57
Uppdaterad: 15 September 2016, 06:14

Affärsvärlden ökar glappet mellan sig och konkurrenten Veckans Affärer, samtidigt som båda tidningarnas prenumeranter ökar.


Orvesto näringslivs senaste mätning visar att räckvidderna för både Affärsvärlden och Veckans Affärer ligger på en konstant nivå. Affärsvärlden som ges ut av Talentum Media AB, har en räckvidd på 45 000 läsare, en minskning med -2,2 procent och Veckans Affärer, som ges ut av Bonnier Business Media Sweden AB, har en räckvidd på 33 000 och minskar med -5,7 procent.

– Det är faktiskt en ganska glädjande mätning, då den visar att läsarsiffrorna har stabiliserats och den nedgång vi har sett tidigare verkar ha avstannat. Sen är Orvesto en speciell mätning och den är alltid ganska svår att tyda, säger Jon Åsberg, chefredaktör på Affärsvärlden till Dagens Media.

Mikael Nestius, chefredaktör på Veckans Affärer, anser inte att det gör något att de tappar i den senaste mätningen.

– Det är inte alls konstigt att vi tappar lite och att vi är mindre än Affärsvärlden. Vi har hårdsatsat på att få fler fullbetalande prenumeranter och nu har vi äntligen ökat på den fronten. Affärsvärlden har tidigare varit vår största konkurrent och är väl det fortfarande på ett vis. Men nu riktar vi oss till en annan målgrupp och ser till att vara så affärsnyttiga som möjligt för våra betalande prenumeranter.

Båda tidningarna berättar att de under året har ökat sina betalande prenumeranter och att de är i full gång att satsa digitalt.

– Vi satsar på en digital strategi och är i full gång med få fram digitala produkter som folk vill betala för, säger Mikael Nestius.

Frida Nygren

frida.nygren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.