Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

VA bantar magasinen

Publicerad: 11 Mars 2011, 13:17
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:18

Veckans Affärer halverar utgivningen av magasinet Agenda i år till tre nummer.


För två år sedan var det premiär för Veckans Affärers temamagasin Agenda. Då kom tidningen ut åtta gånger med teman som kvinnor & makt, reklam, världen, it-företag och supertalanger.

VA:s marknadschef Martin Mellgren förklarade då lanseringen med en större efterfrågan på temanummer från läsare och annonsörer och att ett separat magasin gjorde det möjligt att sälja tidningen upp till sex veckor i handeln.

I fjol bantades dock utgivningen från åtta till sex magasin och i år har den halverats till tre utgåvor.

– Det beror inte på en minskad annonsefterfrågan utan på att vi har dubbla produktionscykler för denna distribution. Det är upp till redaktionen att planera för temanummer, säger Martin Mellgren till Dagensmedia.se.

Årets teman för VA Agenda är marknadsföring i samband med Guldägget, social kapitalism i sommar och ett investeringsnummer inför nästa år som kommer vid jul.

Enligt chefredaktören Anna Körnung är orsaken till nedskärningen att VA Agenda har skapat en osäkerhet hos både läsare och annonsörer. Det har varit oklart vad som är veckans nummer när VA har haft två olika tidningar ute samtidigt i butikerna.

– Vi har nu lagt utgivningen av Agenda i samband med uppehåll hos vanliga VA. Den här typen av temanummer har vi ju ändå i vanliga VA, säger Anna Körnung.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.