Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Utvecklingen är katastrofal"

Publicerad: 17 April 2013, 11:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:49

Mediernas redaktioner blir mer slimmade och tidningarna sparkar folk i drivor. Dagens Media bad fyra pr-konsulter berätta om sina upplevelser av strukturomvandligen i mediebranschen.


Under de senaste åren har samtliga mediehus lanserat stora sparpaket. Något som lett till att antalet journalister är färre än någonsin.

Dagens Media frågade Linda Waxin, vd på pr-byrån Edelman, Patrick Kampmann, kreativ chef och delägare i Volontaire, Hannes Kerstell, partner och kundansvarig på Prime PR och Johan Grönberg, grundare av pr-byrån AWB om utvecklingen är bra för pr byråerna – och om det är lättare att få in budskap i tidningarna i dag.

– I den värld jag har existerat i är det katastrofalt. Vi har alltid definierat pr som något slags tredjepartsförespråkande. Det handlar om att faktiskt använda journalistisk trovärdighet i vissa ämnen, för att till exempel säga att en gympadoja är bättre än en annan gympadoja. Det är jävligt viktigt att journalister uppfattas ha trovärdighet, det är den naturresurs vi jobbar med. Det värsta en pr-konsult kan göra är att underminera den trovärdigheten, säger Johan Grönberg.

Patrick Kampmann:

– Att tidningarna drar ned och att pr-konsulterna då fyller tidningarna, jag har svårt för den logiken och tror inte att det sambandet finns. Vi måste fortfarande göra vårt jobb och journalisterna sitt. Det kan förändras, det vore hemskt i så fall. Det är fortfarande yrkeskårer som har sina uppgifter. Men webben gör att det finns ett innehållsunderskott som måste fyllas allt mer.

Hannes Kerstell menar samtidigt att internet demokratiserar kommunikationen.

– Du kan inte köpa dig top of mind, utan du måste förtjäna den positionen ännu mer. Det är ett sätt att se på webbens inverkan på det vi gör. Innehållsunderskottet betyder att fler ytor ska fyllas.

Linda Waxin betonar att journalister fortfarande är "jätteviktiga" för pr-konsulterna.

– Men är det färre på andra sidan så finns det färre personer att berätta våra historier för. Mina konsulter upplever att det håller på att förändras.

Patrick Kampmann:

– I korthet. Nej. Det är inte bra för pr-branschen att det finns färre journalister.

Texten är ett utdrag ur ett längre runda bord-samtal med fyra av medlemmarna i Komms pr-grupp. Den har tidigare publicerats i Dagens Medias tidning nummer 6 som finns i papper och läsplatta.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.