Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag25.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Usama-bilden kan vara falsk

Publicerad: 2 Maj 2011, 07:56
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:12

Bilden som sägs visa terrorledaren Usama bin Ladens lik har visats i alla världens medier. Men nu hörs flera tveksamma röster och bland annat menar Expressens chefredaktör Thomas Mattssson att bilden kan vara falsk.


Ämnen i artikeln:

Expressen

Det var Geo TV, den statliga tv-kanalen i Pakistan som under måndagen visade upp bilden på den sargade kroppen som sägs vara terrorledaren Usama Bin Ladin.

Bilden återpublicerades i bland annat Sky News och CNN. Men nu är flera medier tveksamma till om den verkligen är äkta.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson säger till den egna tidningen att det inte går att slå fast att mannen på bilden verkligen är Usama Bin Laden. Därför har tidningen också valt att inte köra bilderna på löpsedlarna.

– Det kan förstås komma att visa sig att Expressen är onödigt försiktig här, att vi nog borde publicerat den i så fall historiska bilden på extraupplagans löpsedel och förstasida. Men vi är hellre lite försiktiga, säger Thomas Mattsson till den egna tidningen.

Tidningen skriver också att nyhetsbyrån Reuters – som skickade ut bilden som både tv-inslag och stillbild – nu har skickat ut ett nytt pressmeddelande där man varnar för bilden.

"Reuters uppmanar att dra tillbaka bilden snarast eftersom bildens autensitet har ifrågasatts", skriver Reuters i pressmeddelandet, enligt Expressen.

Expressens reporter Erik Högström har även gjort en Google-sökning på bilden som visar att den publicerats lång tidigare på olika forum.

– Det är en svår balansgång för alla nyhetsförmedlare att försöka återge vad som hänt och vad som rapporteras, men att samtidigt försöka förhålla sig självkritiskt, säger Thomas Mattsson till Expressen.

Dante Thomsen

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.