Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Upprört på Egmonts säljavdelning

Efter omorganisationen på Egmont Tidskrifter förra året jäser missnöjet på säljavdelningen. Flera säljare har redan slutat och fler står enligt uppgift i dörren, på väg ut.

Henrik Widell


Publicerad: 04 Januari 2012, 08:31
Uppdaterad: 06 December 2015, 14:37

Ämnen i artikeln:

Egmont

För snart ett år sedan flyttade Egmont Tidskrifter från Gävlegatan ut till Solna. Samtidigt genomfördes en omorganisation på förlaget och det är den förändringen som säljarna nu är i uppror över. Främst är det övergången från titelförsäljning till palettförsäljning som väcker ilska.

– Det skapar förvirring då Egmonts nischade och unika titlar kräver kunniga och insatta säljare. Vi känner inte förtroende för ledning och säljchefer. Egmont Tidskrifter har blivit en fabrik, säger en säljare som vill vara anonym.

Enligt säljaren är problemet störst inom segmentet ”fritid och livsstil” där sju av elva säljare ska ha försvunnit sedan omorganisationen.

– Och fler är på väg bort.

Per Kjellander, vd på Egmont Tidskrifter, säger att det inte handlar om några sju uppsägningar, utan att tre säljare av drygt tjugo har sagt upp sig under 2011.

– Sedan har vi ju lagt ner Blossom och fått säga upp själva också.

Om missnöjet bland säljarna säger han:

– Så är det alltid när man gör förändringar, en del tycker att de är bra medan andra inte tycker det. Det är alltid tråkigt att förlora duktiga medarbetare.

En stor del av missnöjet verkar ha sin grund i att ni börjat med palettförsäljning, hur ser du på det?

– Logiken där är att vi har fler än 20 stycken titlar och det blir lite tokigt när en kund blir uppringd av fyra, fem säljare från oss. Vi tycker det är vettigare att kunden istället får boka via en kontakt hos oss.

Per Kjellander försvarar omorganisationen och säger att den har gett en bra effekt för Egmont Tidskrifters försäljning:

– Under 2011 ökade vi vår försäljning avsevärt i jämförelse med resten av marknaden.

Ämnen i artikeln:

Egmont

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.