Upplagemått drar ut på tiden

Snart sex månader har gått sedan Aftonbladet övergav TS upplagemätning – utan att parterna kommit överens om ett nytt mätsystem. Nu kräver mediebyråerna någon form av upplageredovisning.

Aftonbladet meddelade överraskande att de skulle hoppa av TS upplageredovisning i februari i år. I våras inleddes förhandlingar om att ta fram en ny modell, utan "trollerier", där varje sålt exemplar räknas som en tidning i statistiken.

Men, nästan ett halvår senare, finns fortfarande ingen ny valuta. 

– Aftonbladet borde ha tagit fram en ny måttstock innan de lämnade TS, nu har vi ju ingen upplagevaluta för kvällstidningarna, säger Frida Åberg, printchef på Carat, och fortsätter:

– TS är den instans vi har för det här så det är tokigt att man inte har hittat en form.

Jimmy Bolander, cross media director på Mediacom:

– Den viktigaste valutan för annonsörer är räckviddstalen. Men en kombination av både räckvidd och upplaga är bäst för att kunna göra rätt köp.

– Vi ser helst att mediehusen använder sig av båda måtten. Främst för att kombinationen av valutorna ger oss en bättre förståelse på hur räckvidden är uppbyggd när man ser hur upplagan är fördelad, säger han.

Huvudkonkurrenten Expressen har vid flera tillfällen antytt att den verkliga orsaken till att Aftonbladet lämnade TS var att Expressen var att gapet mellan de båda tidningarna minskade snabbt.

Magnus Paulsson, vd på TS, säger till Dagensmedia.se att det pågår förhandlingar och att man snart nått en lösning.

– Men det finns ingenting jag kan säga officiellt, säger han.

Dagensmedia.se har sökt Aftonbladet.

Martin Schori

Publicerad 2010-09-07 11.36Uppdaterad 2015-12-06 15.40

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: