Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Upplagan sjunker – Expressen jublar

Publicerad: 17 Maj 2010, 08:00
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Expressen jublar åt att upplagegapet fortsätter att minska. Men bakom siffroran finns en ”ny strategi” hävdar Aftonbladet.


Expressen presenterade i helgen – över ett helt uppslag i tidnigen – upplagesiffror för mars månad.

På vardagar minskade upplagan med 1,9 procent till 264 800 exemplar. På söndagar var minskningen 3,6 procent och upplagan 360 000 exemplar.

Den sammanslagna upplagan för alla dagar landade på 277 100 exemplar – en minskning med 3,3 procent jämfört med samma månad förra året.

Expressen publicerade i söndagstidningen en text där tidningen jublar åt att ”klassiska Expressen-avslöjanden och bevakning av stora tv-evenemang gör att upplagegapet till Aftonbladet fortsätter att minska”.

Enligt Expressen ligger gapet till konkurrenten nu på i snitt cirka 46 900 exemplar per dag. En minskning med 22 200 exemplar jämfört med mars i fjol.

”… gapet mellan kvällstidningarna har nu minskat 19 av de 21 senaste månaderna”, skriver Expressens chefredaktör Thomas Mattsson på sin blogg.

Aftonbladet har slutat att TS-redovisa sin upplaga. Expressens siffror bygger därför på beräkningar.

Jan Helin, som nyligen kunde glädjas åt ett starkt första kvartal för Aftonbladet, skrev i förra veckan att Aftonbladet inom kort hoppas kunna presentera en ”en ny upplagerevision istället för TS Medelnetto som uppmuntrar till att driva upplagesiffran på ett icke affärsmässigt sätt”.

Han uppgav även att Aftonbladet har beslutat sig för att skrota de blockabonnemang och friexemplar som tidigare har hållit Aftonbladets upplaga uppe.

”Det är ett led i en ny strategi som handlar om att fokusera på att sälja tidningar istället för att röra ihop betald upplaga med kampanjupplaga för maximera ett upplagetal. Så gjorde man förr i tiden för att visa att man var störst”, skriver Jan Helin på sin blogg.

Detta ska ligga bakom att Aftonbladets upplagevolym under årets första kvartal sjönk med nio procent.

Samtidigt ökade upplageintäkterna med en procent.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.