torsdag9 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Uppdraget: Bygga GT:s varumärke

Publicerad: 28 februari 2012, 22:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:26

Samtidigt som tidskriftsbranschen genomgår ett stålbad har Frida Boisen lyckats öka både räckvidd och vinst för Topphälsa. Nu tar hon över som chefredaktör för Expressens västsvenska edition, GT.

Ämnen i artikeln:

ExpressenGTFrida Boisen

DT

Dante Thomsen


I oktober förra året skrotade Egmont hälsotidningen Blossom – och många titlar brottas med vikande räckvidd och lönsamhet. Statistik från Orvesto visar att magasinsläsandet har minskat med nästan 4 procent sedan 2009.

Samtidigt har Bonnier Tidskrifters Topphälsa ökat räckvidden, från 117 000 läsare 2010 till 120 000 läsare 2011. Upplagan ligger oförändrad 2011, på 52 500 exemplar.

Frida Boisen tillträdde som chefredaktör för drygt tre år sedan, och har ökat både vinst och utgivningstakt.

– Att vår upplaga inte minskar är fantastiskt i de här tiderna, säger Frida Boisen.

Den 16 april tar hon över chef­redaktörsstolen på GT i Göteborg.

– Det känns som en bra tid att komma till Expressen och GT. De har gjort många bra satsningar, vilket är jätteviktigt för mig. Jag hade ju ett roligt jobb på Bonnier Tidskrifter och hade inga planer på att röra på mig.

Frida Boisens journalistkarriär började i just Göteborg. Först som reporter på Göteborgs-Posten, sedan som redaktör för ungdomsbilagan Aveny.

Har du alltid velat bli journalist?

– För ett tag sen hittade jag ett gammalt papper där jag hade skrivit upp mina högsta drömmar. Allra helst ville jag bli opera- eller rocksångerska, men tvåa på listan var faktiskt journalist.

GT:s redaktion har en manlig dominans och hög medelålder. När Expressen i höstas lanserade sitt sparpaket på runt 60 miljoner innebar det att redaktionen i princip halverades.

– Det är klart att det är tufft och jobbigt när man måste banta personalen. Att besöka en ny redaktion, som man dessutom ska leda, är alltid lite pirrigt. Men de var faktiskt gladare än jag vågat hoppas på.

Målet är att GT ska bli en ännu starkare opinionsbildare – och att träffa läsarna i större utsträckning.

– Det är perfekt att vi tar den platsen som lokal kvällstidning. Vi ska synas och höras och ta debatten på gator och torg.

Samtidigt innebär uppdraget att försöka öka GT:s upplaga.

Expressen/GT/KvP:s totala upplaga minskar – för 2011 blev tappet 24 200 exemplar per utgivningsdag. GT:s upplaga har dock under lång tid utgjort en relativt stabil del av upplagan.

– Det är tuffa tider nu, men det är klart att vi vill öka upplagan. Vi ska också göra ett avtryck och vara bäst på riktigt bra nyheter som får ett supergenomslag. Men först gäller det att identifiera vad GT står för.

Vad tar du med dig från magasins­världen?

– Framför allt hela varumärkestänket. Oavsett om man är en kvällstidning eller ett magasin måste varumärket vara centralt i allt man gör.

Frida Boisen föddes i Härnösand 1974, men sex år gammal gick flytt­lasset till Göteborg. Hon beskriver sig själv som en ”5,0-elev”. Studenten tog hon på Frölundagymnasiet.

– Jag var nog en ganska härlig elev, intresserad, engagerad. Jag var ingen som gick med i elevrådet, men när skolkören lades ned tog jag över den.

Har du alltid varit så energisk?

– Så är det nog. På gymnasiet startade jag en årsbok som jag gick plus på. Jag visste inte vad jag skulle göra med pengarna, så jag gav dem till skolan som fick instifta ett stipendium som skulle gå till duktiga studenter.

Hon är gift med Lars Johansson, nyhetschef på Expressen Nöje, och har två barn.

– Jag kommer att pendla inledningsvis. Vår dotter går i skolan och vi vill inte rycka upp henne ur någon klass. Det är klart att det kommer bli lite slitigt för familjen, men vi håller ihop så det kommer att lösa sig bra.

Vad är det bästa med Göteborg?

– Det måste vara göteborgarna. Det är som att alla där är födda till journalister. De har en naturlig talang att få andra människor att öppna sig och tar sig verkligen tid att prata med folk.

Göteborg är något av en popstad, är du poppig?

– Jag började som nöjesjournalist så det är klart att jag gillar det, men jag är ingen supernörd när det gäller indie. Vi har säkert 20 000 cd-skivor hemma, men alla utom typ 1 000 skivor är min makes, så jag är inte den stora musik­nörden i vår familj.

Till magasinsvärlden kom Frida Boisen 2006 då hon blev chefredaktör för modemagasinet Plaza Kvinna. Tre år senare fick hon samma titel på Topphälsa, något år senare även på Allt om Resor.

Hon poängterar att hennes fokus, oavsett tidning, är att bygga ett starkt varumärke kring tidningen.

– För att sälja en tidning måste man värna om sina värderingar och vara 100 procent sann mot sitt varumärke. Topphälsa ska peppa och ge en nystart, och bläddrar man i tidningen är det någon som skrattar på nästan varje sida. Peppen måste märkas i varje ingress och varje tanke.

Samtidigt har event blivit ett allt viktigare intäktsben för tidningsbranschen. Inte minst för Topphälsa.

– Redan innan jag kom in så hade man börjat med hälsoresor till Portugal. Det var fullastade plan, 200 personer och en nästan euforisk känsla. Folk grät på riktigt när de skiljdes åt på Arlanda efter resan.

Sedan Frida Boisen tillträdde har tidningen också ordnat resor till New York och Paris, och hon beskriver hälsoresorna som en bidragande orsak till tidningens framgångar.

Även motionsloppet Topploppet, där sponsorer kan köpa in sig på en sträcka av loppet, har blivit en kassako.

– Alla aktiviteter har gjort att vi har otroligt lojala läsare som i princip blir ambassadörer för tidningen.

Hur viktigt är det att ha en så nära kontakt med läsarna?

– Att träffa läsarna är A och O oavsett vilken tidning man gör. Jag tror verkligen att det här är en väg för många tidskrifter att gå.

Att Frida Boisen och Topphälsa har ”100 procent pepp och inspiration” som motto är däremot något ironiskt. Det var nämligen inget hälsofreak som klev in på Bonnier Tidskrifter den där majdagen 2009.

– Jag kom ju från modevärlden och fick så klart frågan om vad jag tränade. Jag fick halvljuga om att jag gick på bodybalance.

– Första gången jag var på Vårruset hade jag inte sprungit sedan gymnasiet. Jag vågade inte visa hur dålig jag var, så jag mörkade och stod i prenumerationstältet.

Du har ju satt dig själv på Topp­hälsas omslag vid två tillfällen?

– Ja, jag gillar att synas. Innan jag blev journalist var jag sångerska och jobbade på operan. Jag har alltid älskat att stå på scen.

– Att jag inte satte mig själv på omslaget fler gånger är en av få saker jag ångrar, för det sålde jäkligt bra. Jag tror faktiskt det fungerar bättre att ha en egen profil än de artister och kändisar vi haft på omslaget, oavsett om det är jag eller vår träningsexpert Erika. Våra läsare gillar det mer.

Hur känns det att sluta på Topphälsa?

– Jag lämnar med flaggan i topp, så det känns jättebra. Jag känner Pamela Alselind som tar över tidningen och jag är säker på att det kommer gå kanon för Topphälsa även i framtiden.

Kommer vi få se henne också på omslaget, tror du?

– Ja, det vore kul. Jag hoppas det för då kan vi se hur mycket det säljer, så kan vi jämföra vem som lyckades sälja mest, säger Frida Boisen och skrattar.

Topp fem i Göteborg

1. GT. Det är en stark tidning och nu jäklar ska vi bli ännu bättre.

2. Liseberg. Jag tycker det är skitkul att gå dit och det blir bara roligare och roligare för varje år.

3. Sporten. Om man gillar sport har Göteborg fantastiska lag.

4. Nöjeslivet. Slår man ihop alla grymma spelningar med kroglivet blir det en av de bästa nöjesstäderna.

5. Caféerna. Göteborg har fantastiska fik.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev