Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag14.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

UPPDATERAD: Bonnier och NTM köper Superligan

Publicerad: 17 Juni 2020, 11:27
Uppdaterad: 17 Juni 2020, 12:29

Tidigare i år köpte Bonnier och NTM fotbollsligan Ettan tillsammans.

Foto: Bildbyrån

Bonnier och NTM går ihop för att köpa ytterligare en sporträttighet tillsammans. ”Vi vet att livesport är ett bra sätt att få in nya kunder på”, säger Mattias Wallström, livesportansvarig på Bonnier News, till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

NTMBonnier NewsExpressensporträttigheter

Återigen går det lokala mediehuset NTM samman med Bonnier för att köpa rätten att sända innebandyligan Svenska Superligan (SSL). I februari knöt Bonnier News och NTM till sig sporträttigheterna för fotbollsligan Ettan

De kommande fem säsongerna (2020-2025) kommer matcherna sändas hos flera av NTM:s titlar, Expressen och Bonniers lokala varumärken. Säsongen drar i gång i slutet av september.

LÄS MER: Lokalmediekoncerner gaddar ihop sig – köper fotbollsrättigheter

Superligan beskrivs av mediehusen som den största rättigheten hittills i satsningen på livesport och SSL beskriver affären som det största rättighetsavtalet som de någonsin har skrivit. 

– Det här är lite av en dröm för oss att få jobba med en av världens bästa ligor i en av Sveriges mest populära sport, säger Mattias Wallström, livesportansvarig på Bonnier News, till Dagens Media. 

LÄS ÄVEN: Därför köper publicisterna sporträttigheter

Samtliga matcher kommer sändas i Expressens playtjänst för sport och hos flera av de lokala titlarna. Utvalda matcherna kommer även visas på Expressen Premium. 

– Den kombinationen av nationellt och lokalt är ingen annan som har, vilket har gjort oss attraktiva, säger han. 

Vilka matcher som sänds hos de lokala titlarna avgörs av vilka lag det är som spelar. NTM-tidningen UNT kommer exempelvis sända alla matcher med de lokala lagen Sirius och Storvreta. 

Tidigare har SSL sänt alla matcher via den egna sajten SSL Play och en del av matcherna har sänts hos Discovery

Affärsmodellen för sporträttigheterna bygger främst på en läsaraffär, säger Mattias Wallström, snarare än annonser och sponsring. 

– Vi vet att livesport är ett bra sätt att få in nya kunder på och få befintliga kunder att stanna. Det stärker det lokala utbudet. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.