Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Uppåt för SvD under pandemiåret 2020

Publicerad: 2 juli 2021, 07:59

Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsteds nyhetsmedier i Sverige och Norge.

Foto: Schibsted

Svenska Dagbladet redovisar starkt resultat – ökade prenumerationsintäkter, lägre kostnader och statligt stöd ligger bakom.


Ämnen i artikeln:

SvDSvenska Dagbladet

Trots att pandemin har inneburit ett kraftigt annonsras redovisar Svenska Dagbladet ett starkare rörelseresultat än föregående år.

Rörelseresultatet landar på 59,2 miljoner kronor under 2020, jämfört med 44,2 miljoner kronor 2019. Rörelseintäkterna uppgår till 881,9 miljoner kronor 2020, att jämföra med 873,2 året innan. 

Viktigt att notera är att Svenska Dagbladet mottog omkring 62 miljoner i statligt stöd under 2020 (driftstöd, stöd för utgivning samt redaktionsstöd). Tidningen fick även 14,6 miljoner i coronastöd, alltså det tillfälliga stöd för utgivning under covid-19, enligt siffror från MPRT. 

Det förbättrade resultatet på 59,2 miljoner kronor härleder SvD till högre prenumerationsintäkter samt lägre kostnader. De minskade kostnaderna kopplas bland annat till tryck och distribution. De rörliga annonsprovisionerna minskade också på grund av annonstappet. 

Under förra året fick Svenska Dagbladet också en rejäl skjuts i sin digitala prenumerationsaffär som växte med 36 procent. 

– Det intensiva nyhetsläget bidrog förstås till det stora intresset för Svenska Dagbladets journalistik och tillsammans med de målmedvetna satsningar som gjordes på tidningen under året har det lett till den här kraftiga ökningen av prenumerationsintäkterna. Utmärkelsen Årets dagstidning 2021 visar också Svenska Dagbladets starka position på den svenska marknaden, säger Siv Juvik Tveitnes, koncernchef för Schibsteds nyhetsmedier i Sverige och Norge, i ett pressmeddelande. 

 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

SvDSvenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.