Dagspress
Uppåt för Stampen under Q2
Publicerad: 24 augusti 2022, 05:51
Rörelsen från print till digitalt gör att intäkterna ligger kvar på liknande nivåer.
Stampen Media lyckas öka vinsten under det andra kvartalet – men intäkterna står still.
Stampen Medias totala intäkter ligger på i princip samma nivåer som under det andra kvartalet föregående år. Under det andra kvartalet 2022 landade de totala intäkterna på 349 miljoner kronor (350 miljoner kronor).
Vinsten (EBITDA) ökar däremot från 26 miljoner till 31 miljoner.
Under perioden minskade annonsintäkterna från print med 7 procent till 77 miljoner kronor medan de digitala annonsintäkterna ökade med 22 procent till 33 miljoner kronor.
Upplageintäkterna för print minskade med 4 procent till 130 miljoner kronor medan de digitala prenumerationsintäkterna ökade med 13 procent till 43 miljoner kronor.
LÄS MER: Stampen lanserar två nya tidningar
– Vi fortsätter att visa tillväxt inom våra kärnområden: digitala upplage- och annonsintäkter samt distributionen. Vi ser dock en något accelerad förflyttning från print till digitalt framför allt på upplagesidan. Detta påverkar de totala intäkterna som är på samma nivå som föregående år, säger Johan Hansson, vd på Stampen Media, i ett pressmeddelande.