Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Uppåt för Schibsted under tredje kvartalet

Publicerad: 27 oktober 2021, 06:18

Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media:

Foto: MARTIN SLOTTEMO LYNGSTAD / PARAGON FOR SCHIBSTED

Affärerna börjar ta fart igen efter pandemin – tredje kvartalet i år ökar både annonsintäkter och prenumerationsintäkter med över 20 procent för Schibsteds News Media.


Ämnen i artikeln:

SchibstedAftonbladetSvenska DagbladetPodme

För Aftonbladets del ökade intäkterna med 9 procent under tredje kvarteret i år, till 388 miljoner svenska kronor, jämfört med förra årets tredje kvartal då intäkterna låg på 357 miljoner svenska kronor.

För affärsområdet News Media ökade intäkterna med 7 procent, till 1 928 miljoner norska kronor. Förra året hamnade intäkterna på 1 809 miljoner norska kronor. Under kvartalet nådde News Media även en miljon digitala prenumerationer, och de digitala användarintäkterna anges som en av affärsområdets viktigaste intäktskällor.

De digitala prenumerationsintäkterna ökade med 21 procent för News Media jämfört med samma kvartal förra året. Prenumerationsintäkterna totalt för affärsområdet växte med 8 procent.

– Vi ser att allt fler väljer att teckna prenumerationerna hos både Aftonbladet, Svenska Dagbladet och i våra norska mediehus och vi ser också att vi når allt fler varje dag. Aftonbladet har i de senaste mätningarna nått över fyra miljoner dagliga läsare. Ljud är ett av våra satsningsområden och förvärvet av Podme visar oss redan att vi är på rätt väg. Vi ser stora möjligheter för Podme att fortsätta växa, inte minst genom att hitta nya spännande samarbeten med våra mediehus, säger Siv Juvik Tveitnes, EVP för Schibsted News Media, i ett pressmeddelande.

LÄS MER: Podme kärnan i Schibsteds nya poddstrategi 

I Sverige växte de digitala annonsintäkterna med 26 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, till 222 miljoner norska kronor. Förra året låg summan på 179 miljoner norska kronor. De totala annonsintäkterna i Sverige uppgick till 273 miljoner norska kronor, en ökning med 23 procent.

Schibsted som helhet ökade intäkterna under tredje kvartalet i år med 11 procent jämfört med med q3 förra året. Intäkter landade på 3667 miljoner norska kronor. Resultatet (EBITA) ligger på 769 miljoner norska kronor, en ökning med 13 procent, jämfört med förra året då resultatet låg på 678 miljoner kronor.

Intäktsbeloppen är justerade för valutaförändringar, samt förvärv och sålda verksamheter.

LÄS ÄVEN: Schibsteds nye Sverigechef: ”Ännu fler investeringar framöver” 

 

Janne Naess

Reporter

janne.naess@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.