Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

Uppåt för morgonpressens intäkter första kvartalet

Publicerad: 13 maj 2022, 09:18

Morgontidningarnas totala intäkter ökade med 3 procent till 2,2 miljarder kronor under årets första kvartal, enligt färska siffror från TU.

Foto: Janne Næss

Såväl annons- som läsarintäkterna ökar för morgonpressen – om är marginellt. Det visar nya siffror från Tidningsutgivarna (TU).


Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Totalt 3 procent ökar morgonpressens samlade intäkter från annons- och läsarsidan under 2022 års första kvartal, jämfört med motsvarande tid i fjol. Det innebär att de landade på 2,2 miljarder kronor. Det enligt nya siffror från branschorganisationen TU.

Både i år och förra året ökade de digitala prenumerationsintäkterna under kvartalet, men mer i fjol än under årets första tre månader. Q1 2022 låg konsumentintäkterna på 1,56 miljarder kronor, vilket är 2 procent mer än Q1 2021. Vad gäller annonsintäkterna så ökade de med 5 procent vilket innebär att de uppgick till 644,6 miljoner kronor under 2022 års första kvartal.

– Under ett kvartal präglat av stora nyhetshändelser som OS i Kina, invasionskrig i Ukraina och stigande inflation som pressar fram räntehöjningar står morgonpressen stadigt, både som nyhetsförmedlare och annonskanal. Samtidigt hade jag hoppats att tillväxten på annonssidan skulle ha varit större, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert i ett pressmeddelande.

Linnéa Kihlström

Chefredaktör och ansvarig utgivare

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Tidningsutgivarna

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev