Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

torsdag06.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

"Ungefär lika lämpligt som att stå och pladdra om en nyhet på krogen"

Publicerad: 17 november 2011, 11:56
Uppdaterad: 6 december 2015, 14:48

Igår skällde nyhetsbyrån AP ut sina reportrar för att de twittrat om en nyhet före den var ute hos AP. Dagensmedia.se har pratat med cheferna på några av Sveriges största tidningar för att få deras syn på hur twittrande påverkar nyhetsrapporteringen.


I går rapporterade New York Magazine att reportrar på AP fått kritik från ledningen efter att de twittrat från Occupy Wall Street. Anledningen var att den nyhet de twittrade om, att polisen började arrestera demonstranter och journalister, inte hade gått ut via AP:s officiella kanaler än.

De flesta stora medier i Sverige har en policy för hur deras anställda ska uppträda i sociala medier. Men hur deras reportrar – som i vissa fall har fler följare på Twitter än sina mediers officiella konton – ska hantera brådskande nyheter råder det delade meningar om.

Jan Helin, chefredaktör på Aftonbladet, tror inte på en strikt hållning om att inte twittra innan en nyhet har gått ut.

– Vi kan välja att twittra om en nyhet innan den kommer ut i tidningen, men då har vi kommit överens om det innan och gör det för att det är den snabbaste vägen att få ut nyheten, säger han till dagensmedia.se.

Däremot tycker han att det skulle vara olämpligt att yttra något som konkurrenterna skulle kunna dra fördel av.

– Det är ungefär lika lämpligt som att stå och pladdra om en nyhet på krogen kvällen innan tidningen kommer ut. Man alltid ansvar för vad man säger i offentligheten, säger han.

Inte heller Thomas Mattsson, chefredaktör på Expressen, kan säga exakt när det är okej för en reporter att twittra om en nyhet.

– Att bestämt slå fast vad som är rätt eller fel är nog som att rita i sanden på en strand. Jag tycker att en medarbetare som twittrar eller bloggar på ett sätt som kan vara i konflikt med våra policys bör ta en diskussion med sin chef, men ett sådant samtal måste utgå ifrån att vi i grunden är för sociala medier. Vi gillar den interaktiviteten, säger han till dagensmedia.se.

Enligt honom händer det att reportrar twittrar om nyheter innan de går ut, men säger att de då helst bör använda markeringar såsom "@Expressen".

Även Björn Hedensjö, chef för DN.se, säger att det händer att reportrar twittrar om en nyhet innan den läggs ut.

– Jag har själv twittrat om en nyhet innan den har gått ut, det är ett bra sätt att marknadsföra det man producerar, säger han till dagensmedia.se.

Thomas Mattsson säger, precis som Jan Helin, att han inte känner till att reportrar skulle twittra utan redaktionsledningens kännedom. Björn Hedensjö säger å sin sida att det inte är relevant för honom att kontrollera sådant.

– Jag kan inte påstå att jag övervakar de anställdas twittervanor och det är heller inte önskvärt. Man måste lita på medarbetarnas goda omdöme, säger han.

Alla tre är dock eniga om att sociala medier och Twitter främst är till fördel för tidningarna och kan användas som ett intressehöjande komplement. Även här finns dock brasklappar.

– Sociala medier är viktiga och det är bra om medarbetarna är aktiva där. Vi kan exempelvis svara på frågor, informera om tidningen, publicera länkar och, förstås, få intryck som kan förbättra vår journalistik. Men det är viktigt att göra skillnad på tidningens officiella konton och medarbetarnas egna privata flöden, säger Thomas Mattsson.

Elin Hanspers

elin.hanspers@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.