Dagspress
UK väntar annonsras på 50 procent
Publicerad: 31 mars 2020, 06:42
Byråer och medier spår ett annonsras på 50 procent den kommande månaden.
Ämnen i artikeln:
CoronavirusetDen brittiska annonsmarknaden väntas minska med 50 procent under april. Det uppger flera källor som Campaign har talat med.
Chefer på både byråer och nyhetsmedier uppger att läget är allvarligt. Enligt uppgifter till Campaign minskade annonsmarknaden med omkring 20 procent under mars månad.
Tidningarna City AM och Time Out har temporärt tvingats stoppa sin printutgivning. Precis som på den svenska marknaden arbetar flera anställda inom Ocean Outdoor deltid på grund av coronakrisen.
– Detta är helt klart en mycket svår tid för alla delar av vår bransch – både annonsörer, byråer, medier och techbolag – och vi kommer sannolikt att se mer rapporter över extremt tryck som utövas på kortsiktiga annonsinvesteringar under de kommande veckorna, säger Stephen Woodford, chef på Advertising Association, till Campaign.
Liknande prognoser för annonstappet har även gjorts på den svenska marknaden där flera mediehus uppger till TU – Medier i Sverige att de väntar sig ett tapp på 41-50 procent.