Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag14.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

UC:s lanseringsjackpott – fick uppslag i DN

Publicerad: 5 April 2013, 08:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:50

Över ett helt uppslag i Dagens Nyheter får UC:s marknadschef Roland Sigbladh lyfta fram kreditupplysningsföretagets nya tjänst.


Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Ett redaktionellt uppslag i Dagens Nyheter är en våt dröm för varje marknadschef som har lanserat en ny tjänst. Det är också precis vad Roland Sigbladh, marknadschef på kreditupplysningsföretaget UC, vaknade upp till i morse.

På tidningens förstasida syns rubriken ”Sänk boräntan med hjälp av kreditbetyget”. Och hela DN:s första nyhetsuppslag ägnas åt UC:s kartläggning av svenskarnas personliga kreditbetyg – något som privatpersoner enligt artikeln ska kunna använda för att få ned sina bolåneräntor.

I artikeln hänvisas även till UC:s nya tjänst ”minUC”, där svenskarna kan kolla upp sitt eget kreditbetyg.

– Det är en bra draghjälp för tjänsten. Vi har märkt att många medier tar upp tråden. Och det ringer många till vår kundservice, säger Roland Sigbladh om exponeringen i DN.

Inför publiceringen har UC tagit fram ett rabatterat specialerbjudandande på tjänsten ”Mitt kreditbetyg”. För 99 kronor per gång, eller 149 kronor för sex månader, kan privatpersoner själv kontrollera sin kreditvärdighet och därmed öka sina möjligheter att förhandla fram bra villkor med kreditgivare.

– Vi visste att artikeln skulle komma och vi gör ett specialerbjudande i och med den här DN-aktiviteten, säger Roland Sigbladh.

Lilian Almroth, chef för DN:s ekonomiredaktion, säger att hon funderat mycket inför beslutet att lyfta fram en kommersiell aktör på så stort utrymme.

Hon påpekar dock att en stor del av artikeln ägnas åt den kartläggning som DN bett UC att göra.

– UC ägs av bankerna och är även den aktör som bankerna själva använder. Det finns ingen annan som har denna data, som visar att svenskarna är mer kreditvärdiga än de tror, säger hon.

DN har i ett flertal artiklar lyft fram vikten av att kräva ränterabatter från sin bank. Många har dock hört av sig med en känsla av maktlöshet, då man saknar konkreta verktyg för att lyckas.

Lilian Almroth hoppas att artikeln ska kunna hjälpa läsarna i förhandlingarna med sina banker.

– Vi lyfter inte fram tjänsten utan kartläggningen i första hand. Vår rekommendation är inte att köpa tjänsten utan att ta reda på sin kreditvärdighet.

Finns det inga problem med att så tydligt lyfta fram en aktör som vill sälja sin tjänst?

– Tjänsten har både en kostnadsfri del och delar som kostar pengar. Vi hänvisar till den kostnadsfria delen.

I morse skickade UC ut ett pressmeddelande om kartläggningen och den nya tjänsten, som funnits i omkring ett halvår.

Roland Sigbladh hoppas att tjänsten ska bli stor.

– Jag tror att den kommer att växa i volym. Vi tar ett samhällsansvar här genom att vi ger alla privatpersoner ett verktyg för att kunna vara förberedda inför mötet med sin bank, säger han.

Uppdatering: Artikeln finns nu på nätet.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Dagens Nyheter

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.