Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

Två nya försäljningschefer till SvD

Publicerad: 4 Mars 2016, 09:00
Uppdaterad: 4 Mars 2016, 14:43

På bild: Marcus Björklund och Michael Blomquist, Svenska Dagbladets nyvärvade försäljningschefer.

"Jag tror de kommer tillföra en ny dimension i vår annonsförsäljning", säger Pierre Bergström försäljningsdirektör på Svenska Dagbladet.


Efter Schibsteds omorganisation tidigare i år så var det många i huset som ville passa på och ta ytterligare kliv i karriärstrappan.

Michael Hili och Lars Molnar, före detta försäljningschefer på Svenska Dagbladet var två av dessa. Idag jobbar de istället på Schibsted Sales & Inventory (SSI), försäljningsbolaget som säljer hela Schibsteds annonsutbud. – Det var ett naturligt steg för dem att ta, säger Pierre Bergström, försäljningsdirektör på Svenska Dagbladet.

Svenska Dagbladet valde att tillsätta två erfarna försäljningschefer med fokus på det digitala, Marcus Björklund, före detta försäljningschef på Tv.nu och Michael Blomquist, före detta SAM-säljare på Corporate Clients. – Det känns väldigt kul att få tillbaka Michael som jobbat på Svenskan tidigare och Marcus som gjort ett kanonjobb inom tablet. Jag tror de kommer tillföra en ny dimension i vår annonsförsäljning och stärka den digitala kompetensen, säger Pierre Bergström.

Relationen med byråerna ska stärkas

Marcus Björklund satt sex år på Tv.nu och ett år i Schibsted Sverige som produktchef tablet,  innan han beslöt sig för att lämna bolaget.

Han säger till Dagens Media att han tycker att SvD är ett starkt varumärke och en modern annonsprodukt som ligger i framkant, inte minst digitalt.– Men precis som för andra traditionella nyhetsmedier ligger en betydande del av annonsintäkterna på print fortfarande och även om det ska bibehållas och vara ett fortsatt starkt erbjudande finns det en digital transformation att göra framåt. Jag ser fram emot att stärka relationen med reklam– och mediebyråerna och bidra med mitt kontaktnät som finns där, säger Marcus Björklund.

Johanna Holmgren

johanna.holmgren@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.