Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Dagspress

TV4 gynnade Amelias skvallertidning

Publicerad: 31 Maj 2010, 11:11
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:49

TV4 Nyheternas inslag om Bonniers nya skvallertidning ”S” var otillbörligt gynnande, enligt Granskningsnämnden.


Ämnen i artikeln:

BonnierGranskningsnämndenSAmelia AdamoTV4

I inslaget visades tidningens omslag i bild i flera sekunder och flera bilder och reportage ur tidningen visades i rutan. Chefredaktören Pamela Andersson fick berätta om Bonniers satsning som ”fyller ett hål på marknaden”.

Enligt Granskningsnämndens bedömning var inslaget utformat på ”ett sådant sätt – våväl bild som informationsmässigt – att det uppkom ett klart gynnande av tidningen”.

Granskningsnämnden vill nu att förvaltningsrätten ålägger TV4 en straffavgift på 50 000 kronor.

Nämnden har också fällt ett inslag i Ekot för osaklighet. Inslaget, om den brittiska klimatforskaren Phil Jones, innehöll påståenden som inte hade stöd i den BBC-interju med forskaren som anges som källa.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev