Tufft för sporten

2017-10-12 00:01 Madeleine Nilsson  

ORVESTO KONSUMENT 2017:2. Kvällspressens sportbilagor tappar i räckvidd.

Både Aftonbladets Sportbladet och Expressen/GT/Kvällsposten Sport tappar i räckvidd, visar senaste Orvesto Konsument.

Båda sportbilagor tappar med tvåsiffriga tal. Sportbladet backar med 20 procent till 287 000 läsare, medan konkurrentens sportbilaga minskar räckvidden med 15 procent. Det innebär att gapet emellan dem minskar och Expressen Sport når nu 250 000 läsare.

Även huvudtidningarna tappar i räckvidd, men betydligt mindre. Dock är jämförelsen med förra årets mätning något haltande eftersom Sifo gjorde en förändring i mätningen av dagspress med söndagsutgivning inför 2017. Istället för att dela upp deras titlar i vardag och söndag, mäter man sedan Orvesto Konsument 2017:1 enbart genomsnittlig veckodag.  

Att ställa Aftonbladet och Expressen mot varandra är därför en vettigare benchmark än tidningarnas respektive procentuella ökning eller minskning.

Gapet mellan Aftonbladet och Expressen/GT/Kvällspressen är nu enbart 27 000 läsare. För två år sedan var skillnaden 50 000 läsare och för fem år sedan låg gapet på 86 000 läsare. För åtta år sedan skilde hela 154 000 läsare titlarna åt.

Online ser det dock helt annorlunda ut där Aftonbladet har ett klart försprång.

Som Dagens Media tidigare berättat har både Schibsted och Bonnier News valt att lämna Kia-index. Mediehusens digitala räckvidder mäts däremot i Orvesto.

Enligt den nya mätningen har Aftonbladet en räckvidd online på 3 112 000 läsare, vilket gör att totalräckvidden blir 3 369 000 läsare.

Expressen släpar dock efter en del online med en räckvidd på 1 909 000 läsare. Expressens totalräckvidd landar på 2 231 000 läsare.

Väger man in både print och online är gapet mellan konkurrenterna därmed 1 138 000 läsare.

För Metro, som inte har söndagsutgivning, fungerar fjolårsjämförelsen dock utmärkt. Och siffrorna visar på en ganska kraftig nedgång.

I Skåne tappar Metro 15 procent av läsarna till en räckvidd på 161 000. I Stockholm tappar titeln 13 procent och i Göteborg 9 procent. Metro har därmed en räckvidd på 452 000 respektive 242 000 läsare i Stockholm respektive Göteborg.

 

Orvesto Konsument 2017:2          
Genomsnittlig räckvidd per utgåva i tusental. Förändring jämfört med 2016:2 i procent.
             
Morgonpress 2016:2  2017:2 Förändring   Digitalt Förändring
Dagens Industri 306 313 2,3   235 -16,1
Dagens Nyheter* 603 612 1,5   602 -3,2
Svenska Dagbladet* 319 380 19,1   478 -14,8
Göteborgs-Posten* 317 311 -1,9   321 -0,9
Sydsvenskan* 186 183 -1,6   204 6,3
Metro (Gbg) må-fr 266 242 -9,0      
Metro (Skå) må-fr  190 161 -15,3      
Metro (Sth)må-fr 522 452 -13,4      
             
Annonspaket/säljbolag            
Citypaketet** 1514 1056 -30,3   1039 -0,1
Metro Metropol må-fr 978 825 -15,6   98 12,6
Sprint Ad Riks 2640 2881 9,1      
Mediekompaniet print 2769 3119 12,6   1141 -2,2
             
Kvällspress            
Aftonbladet* 569 549 -3,5   3112 5,3
Expressen/GT/KvP* 527 522 -0,9   1909 7,3
AB Sportbladet  358 287 -19,8      
Expressen/GT/KvP Sport 295 250 -15,3      
             
1-dagars gratistidningar            
Mitt i-tidningarna 899 870 -3,2      
Direktpress Storstockholm 675 684 1,3      
Direktpress Göteborg 138 135 -2,2      
             
             

* Från 2017:1 mäts genomsnittlig veckodag istället för vardag samt söndag. Jämförelsen sker med vardag.

** Citypaketets siffra för 2016:2 omfattar tre införanden, medan 2017:2 omfattar ett införande.

           

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt