Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Dagspress

Tuffare tag mot spritreklam

Digital utveckling och e-handel ställer nya krav på tillsyn av sprit- och tobaksreklam. Det visar en ny utredning.

Helen Preutz


Publicerad: 09 Juli 2013, 09:12
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:40

Ämnen i artikeln:

KonsumentombudsmannenKonsumentverket

I dag överlämnas utredningen om tillsyn av marknadsföring och e-handel med alkohol till regeringen.

Ett av huvudsyftena har varit att utreda hur tillsynen av sprit- och tobaksreklam kan effektiviseras.

Utredningen visar att alkohol- och tobaksreklamen har ökat de senaste åren, både i fråga om medieinvesteringar och genom spridning på nätet.

– Den ökande marknadsföringen av främst alkohol och utvecklingen i digitala medier innebär nya krav på tillsynsmyndigheten, säger utredaren Göran Lundahl i ett pressmeddelande.

Bland annat ställer utredningen krav på bättre samarbete mellan Konsumentverket och Statens folkhälsoinstitut.

Konsumentombudsmannen, KO föreslås få bättre möjligheter att ingripa snabbt förbjuda olämplig reklam.

Enligt utredningen föreslås företag som riktar marknadsföring av alkohol till unga kunna påföras marknadsstörningsavgift.

– Med våra förslag är man bättre rustad att hantera den situationen. Vi föreslår också ett nytt system för tillsyn av leveranser av alkohol vid e-handel, säger Göran Lundahl.

Man har även utrett hur man ska bedriva tillsyn av e-handel med alkohol och hur ålderskontrollen i samband med hemleverans ska säkerställas.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.