Dagspress
Tuff inledning på 2023 för morgonpressen – både annons- och läsarintäkter bromsar in
Publicerad: 10 maj 2023, 08:26
TU:s vd Johan Taubert säger att läget är bekymmersamt.
Foto: Janne Næss
Morgonpressens annonsintäkter minskar medan läsarintäkterna stagnerar under årets första kvartal.
Morgonpressens totala intäkter minskar med 1 procent till 2 191,4 miljoner kronor, jämfört med första kvartalet 2022, enligt Tidningsutgivarna. Landsortspressens samlade intäkter minskar med 2 procent, medan storstadspressen däremot visar en ökning på 2 procent.
Annonsintäkterna landar på 623,1 miljoner kronor, vilket är en minskning på 3 procent jämfört med första kvartalet 2022. Posititvt är dock att storstadspressens digitala annonsintäkter ökar med 7 procent.
Läsarintäkterna hamnar på 1 568,4 miljoner kronor, vilket i princip är en oförändrad nivå. Läsarintäkterna från papperstidningarna minskar dock, medan de digitala läsarintäkterna ökar.
– I en tid när hoppet står till läsaraffären och digitaliseringen är det bekymmersamt att den fortsatta tillväxten i den digitala läsaraffären inte mer än precis kompenserar för tappet i den del av morgonpressens konsumentintäkter som kommer från papperstidningen, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert, i ett pressmeddelande.
LÄS ÄVEN: Morgonpressens annonsintäkter ökar – men kraftig nedgång i Q4