Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

TU vill sälja Medievärlden

Publicerad: 7 Juli 2009, 08:49
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

Branschorganisationen Tidningsutgivarna öppnar upp för en försäljning av sin tidning Medievärlden.


Medievärlden går med förlust och TU öppnar nu upp för en hugad aktör som vill ta över tidningen.

– Det finns goda skäl at titta på en ägarkonstellation som ser annorlunda ut. Men det förutsätter ägare med ambitionen att driva tidningen vidare, säger Anna Serner, vd för TU.

TU har gjort en del sonderingar.

– Det är inte så att vi går omkring och säger att Medievärlden är till salu. Vi ser just nu igenom hur branschen ska få den bästa granskningen, information och kompetensutvecklingen. Det är ingen självklarhet att Medievärlden är en produkt som vi ska driva själva.

Hur mycket kostar det att köpa Medievärlden?

– Inget pris har diskuterats. Vi vet vad den kostar att driva. Det handlar om att komma överens med en aktör. Men vi har inte hittat någon vi diskuterar med.

Tidningen kostar normalt 6 miljoner per år at driva. I år räknar man med en förlust på 3 miljoner.

Anna Serner anser att Medievärlden är en "bra och seriös granskare av hur medievärlden utvecklar sig i medieutgivarperspektiv".  

– Då är det en komplikation att det är TU som äger tidningen. Det gör granskningen av TU mindre trovärdig.

Men varför ska en branschorganisation ge ut en tidning som granskar sig själv?

– För att vi är en del av mediebranschen. Det är självklart att en branschorganisation som granskar andra ska granskas själva utifrån.

Rolf van den Brink

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.