Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

TU sparar 8 miljoner

Publicerad: 10 September 2009, 12:35
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Tidningsutgivarnas styrelse kräver nollresultat för verksamheten nästa år. Det innebär besparingar på drygt 8 miljoner kronor.


– Styrelsen kräver att jag balanserar nästa års resultat. Det betyder att jag både måste skära kostnader och hitta nya intäkter, säger Anna Serner, vd för Tidningsutgivarna.

TU:s verksamhet beräknas gå back med 8,2 miljoner kronor nästa år. Anna Serner ska nu se över verksamhet och kostnader tillsammans med ledningsgruppen. I oktober ska hon presentera ett upplägg för styrelsen.

– Vi har en budget på 50 miljoner kronor så det är klart att det finns saker att titta på. Det kan handla om allt från Medievärlden till forskning, medlemsvärvning och marknadsstatistik, säger Anna Serner.

Kan det bli tal om personalnedskärningar?

– Det kan givetvis inte uteslutas.

TU har tidigare gått ut med att organisationen diskuterar en försäljning av Medievärlden. Lågkonjunkturen har slagit hårt mot tidningen, som beräknas gå i förlust med omkring 3 miljoner kronor i år. Enligt Anna Serner har tidningen aldrig gått med vinst, men det har heller inte varit det huvudsakliga uppdraget.

– Det finns många möjliga scenarier för tidningen. Ett är att vi säger att verksamheten är bra som den är. Andra vägar är att öka räckvidden för att attrahera fler annonsörer eller att lägga ner papperstidningen. Det kan också bli tal om outsourcing eller en överlåtelse av verksamheten, säger hon.

TU:s styrelse har även fattat beslut om att ändra modell för upplageredovisning. Den traditionella TS Upplaga kompletteras med TS Total. Det visar den totala upplagan och innefattar även gratisexemplar och upplagor med rabatter på mer än 50 procent.

– Det finns ett antal medlemmar som inte har varit nöjda med upplageredovisningen eftersom den begränsat möjligheterna att göra vissa kampanjer. Nu tillämpar vi total räckvidd och medlemmarna behöver inte redovisa upplaga, säger Anna Serner.

Är det här ett sätt för tidningar att få upp sina siffror?

– Nej, det handlar om att tidningarna vill kunna visa sin totala räckvidd på ett bra sätt.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.