TU skrotar Medievärlden

2009-10-05 10:29  

Tidningsutgivarna lägger ned papperstidningen – chefredaktören avgår.

Som Dagensmedia.se tidigare avslöjat har Tidningsutgivarna försökt att sälja sin tidning Medievärlden. Varje år kostar den branschorganisationen miljontals kronor.

– Det finns goda skäl att titta på en ägarkonstellation som ser annorlunda ut. Men det förutsätter ägare med ambitionen att driva tidningen vidare, berättade Anna Serner, vd för TU, nyligen för Dagensmedia.se.

Men det blev ingen försäljning. I dag, måndag, kommer istället beskedet att papperstidningen läggs ned. Den 9 november kommer det sista numret, skriver Medievärldens sajt. Som nu ska bli en granskande kanal för TU.

Samtidigt lämnar chefredaktören Anders Ahlberg tidningen.

– Jag har arbetat intensivt för att övertyga styrelsen om att byta modell, från prenumerationsmodell till medlemstidning. De valde att inte gå den vägen och då ska jag inte vara kvar, säger han till Dagensmedia.se.

Hur ser du på beslutet?

– Det är klart att jag tycker att det är fel. Men viktigt är att de tyckte att kompetensen på redaktionen ska vara kvar. Det är ett bra uppdrag som Medievärlden nu får.

Vad ska du göra nu?

– Jag har massa tankar och idéer.  Men jag fick veta det här igår kväll så jag har inte hunnit tänka så mycket.

Hur summerar du din tid på Medievärlden?

– Den har varit jätterolig. Det är ett sånt bra gäng här. Att fajtas mot er och Resumé och att hitta hur vi ska förhålla oss gentemot andra branschtidningar, har varit väldigt spännande. Och vi har många gånger fått ett kvitto på att vi gjort rätt.

Med största sannolikhet kommer fler att få lämna Medievärlden. I dag har tidningen fem anställda.

Martin Schori

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt