Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Dagspress

TU säger nej till mer spelreklamsbegränsningar

Publicerad: 12 oktober 2021, 11:36

TU har lämnat in sitt remissvar över finansdepartementets spelreklamsförslag.

Foto: Janne Næss

TU menar att dagens krav på ”måttfulhet” vid spelmarknadsföring räcker och att en ytterligare åtstramning riskerar att bli kontraproduktiv. ”Det är mycket pengar som står på spel”, säger TU:s vd Johan Taubert.


Ämnen i artikeln:

TUSpelreklam

Under tisdagen har TU – Medier i Sverige lämnat in sitt remissyttrande över finansdepartementets förslag om ytterligare begränsningar av spelreklam. 

TU säger nej till mera begränsningar av spelreklamen och pekar bland annat på att en hårdare reglering riskerar att bli kontraproduktiv. 

Vad är anledning till att ni inte tycker att det här förslaget är en bra ide?

– Dels är det en principfråga, laglig verksamhet i Sverige bör inte begränsas på det sättet som föreslås i det här förslaget. Dels handlar det om att ökade restriktioner innebär en stor risk för att annonsering flyttar till andra plattformar där annonseringen inte kan regleras alls. Då riskerar det här förslaget att få motsatt effekt, säger Johan Taubert, vd för TU – Medier i Sverige, till Dagens Media och fortsätter:

– Sedan har vi medlemmar som har intäkter från spelaktörer idag och flyttar annonseringen till andra typer av plattformar och kanaler så försvinner också dessa intäkter som idag är väldigt viktiga. Det är stora intäkter, det handlar om en kvarts miljard årligen, det motsvarar en fjärdedel av hela mediestödet. Så det är mycket pengar som står på spel. 

Vidare säger Johan Taubert att förslaget skulle drabba TU:s medlemmar olika hårt beroende på hur stor del av intäkterna som idag kommer från spelannonsörer. 

Remissvaren för förslaget ska lämnas in till finansdepartementet senast den 14 oktober, lagändringen föreslås träda i kraft den 1 juli 2022. 

LÄS ÄVEN: Uteblivna politiska beslut skapar frustration – här är radiobolagens mediepolitiska önskningar

Förslaget handlar om att kravet på ”måttfullhet” vid spelmarknadsföring ändras till ett krav på ”särskild måttfullhet”. Bakgrunden är att finansdepartementet vill stärka konsumentskyddet på spelområdet. 

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

TUSpelreklam

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.