Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Dagspress

TU: Annonsras på 30–60 procent

Publicerad: 19 Mars 2020, 08:12

TU befarar att intäkterna kan komma att rasa med över tre miljarder kronor.

Foto: Janne Næss

TU – Medier i Sverige befarar annonstapp på flera miljarder kronor. ”Läget är jätteallvarligt”, säger tf vd Jan Fager till Dagens Nyheter.


Ämnen i artikeln:

coronavirusetTU

Bevakning av coronaviruset driver höga läsarsiffror för medierna men på annonssidan ser det mörkt ut. 

TU – Medier i Sverige har gjort en preliminär analys över annonstappet, skriver DN. Jan Fager, tillförordnad vd på TU, säger till tidningen att medlemsföretagens annonsintäkter minskat med 30 till 60 procent, jämfört med föregående år. Samtidigt påpekar Jan Fager att det i ett tidigt stadium är svårt att avgöra hur annonsraset kommer att slå. 

Prognosen för 2020 var att nyhetsmediernas annonsintäkter skulle landa på 5,3 miljarder. Men nu befarar Jan Fager och TU att intäkterna kan komma att rasa med över tre miljarder kronor. 

– Läget är jätteallvarligt. Vi måste se över vad vi ska gå fram med till regering och riksdag för att säkerställa våra medlemmars överlevnad. Situationen är svår, men vi ser ju samtidigt att intresset för medlemmarnas artiklar och produkter är otroligt högt, säger han till DN

Hanna Frick

Reporter

hanna.frick@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

coronavirusetTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.